Van alles en nog wat - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

12 Januari 2008 | Tanzania, Same

De nieuwjaarsreceptie was op z’n tanzaniaans. Aanwezig zijn om 19.00u werd gezegd. Nu is dat ook wel prettig, dan kunnen we nog bij een beetje daglicht er naar toe lopen. Er is niemand…..Om 20.00u zijn er nog 2 personen en de rest volgt ca. 20.30u! We worden naar een aparte ruimte gebracht. Het is er vrij donker, van de 7 lampen werkt er 1. Maar het wordt snel gezellig. Omdat we gast zijn moeten we aan de ‘hoofdtafel’ gaan zitten, dat is wel wat minder. Als het goed en wel begonnen is, valt de stroom uit. Zo drie keer achter elkaar, en de laatste keer duurt zo’n 1 ½ uur. Er worden provisorisch 3 kaarsjes supergevaarlijk neergezet, maar deze waaien steeds uit. Grappig om te zien, dat iedereen hieraan gewend is. Bij het licht van talloze telefoons en een enkele zaklamp worden de drankjes uitgedeeld. Het donkere uur wordt verder gevuld met speeches, en iedereen kan en mag zijn zegje doen. Om 22.30u gaan de lampen weer aan, en hebben we ook muziek. Dat is toch wel zo leuk hier, iedereen begint meteen te dansen. Jong, oud, vrouwen en zeker ook alle mannen. Wanneer iemand naar huis wil, wordt deze door een auto met chauffeur van het zkh. naar huis gebracht. Dat is wel een prima service. De chauffeur is echter tegelijkertijd ook de D.J., maar dat mag de pret niet drukken.

Soms heb je onverwacht wat meer uitgaven, en dan raak je snel door je shillingen heen. Zo ook wij, en deze week hadden we geen tijd om naar Moshi te gaan, waar een geldautomaat is. Maar…………er is hier een bank, en wij hebben nog dollars, dus die kunnen we even omwisselen. Zodra we aankomen zien we een enorme rij, dus dat wordt weer wachten geblazen. Nu zijn we daar best op ingesteld, dus we sluiten gewoon aan. Eén uur is niks, dus die tijd is zo voorbij, maar iedere keer als we denken dat we op kunnen schuiven, komt er gewoon iemand tussen. Dat gaat zo: begroetingen op z’n Tanzaniaans zijn heel uitgebreid, en iedereen kent elkaar. Je blijft gewoon even babbelen en zo sta je dan bijna vooraan. Dit gebeurt zo nog al eens een keer. ZUCHT. Het wordt echter door iedereen normaal gevonden……….dus wachten en wachten. Als we dan eindelijk aan de beurt zijn, blijkt dat we eerst een formulier in hadden moeten vullen, en dan je raadt het bijna al: WEER achter aan sluiten. Dat dachten we dus niet. We maken vriendelijk maar duidelijk kenbaar dat we toch wel heel erg lang hebben moeten wachten, en dan kan het ineens wel, en hebben we binnen 1 minuut ons lang verwachte Tanzaniaanse geld.

We hebben een bezoek gebracht aan het Mkomazi National Park. Dit park is pas sinds ruim een jaar een National Park, vandaar dat de dieren nog niet zo gewend zijn aan bezoekers. Toch hebben we veel kunnen zien o.a. giraffen, struisvogels, gazelles, heel veel roofvogels, hartebeesten, apen en door Masaaivolk gedreven runderen. Ook de natuur is erg prachtig, en alleen daarom kun je er al uren rondrijden. Maar ook hier geldt weer : de gids en de chauffeur willen een andere weg terug, voor boodschappen, bezoek e.d., en dat gaat weer niet in 5 minuten!
Het wordt ook steeds warmer in Tanzania. Het lijkt ook of er steeds meer insecten komen. De eerste weken hebben we geen DEET of klamboe hoeven gebruiken, maar hier hebben we maar snel verandering ingebracht.
Net als veel stroomuitval, zitten we nu ook weer geregeld zonder water. Omdat dit de laatste weken bijna niet is voorgekomen, werden we een beetje laks in het bewaren van water. Daar ‘plukken we nu de vruchten van’. Niet dus, we hebben nog 1 emmer vol.
Vanmiddag, toen we van ons werk thuis kwamen, was ineens het kantoor leeggehaald. Dit i.v.m. het verhuizen naar de nieuwe school van father Bernard. Jippie, voor ons wel heel erg fijn, want nu hebben we er een supergrote werk/zitkamer bij. We zijn meteen aan het decoreren gegaan (de ‘geur’bloemen staan prachtig Lieke), en maken er al veel gebruik van.

Het werk op het ziekenhuis gaat traag. Vooral Sjef heeft op Ward 3 heel veel tijd gespendeerd aan het TOT project, maar het wil maar niet vlotten. De afspraak was dat elke nieuwe patiënt een nieuw dossier zou krijgen ( het lag allemaal kant en klaar), maar als je dan ’s morgens op de afd. komt is er niets veranderd. Dan zelf maar weer alles opnieuw invullen, en overleggen met vpk. We zijn benieuwd of dit in de komende maanden goed blijft gaan.
Mama Msoffie kwam met het goede nieuws, dat deze of volgende week de Mackingtosh geleverd kunnen worden. Laten we hopen, dat het nu echt zo is.

Voor de werkgroep:
Fabian Bulili is weer even terug geweest. Hij vertelde dat het met de studie erg goed ging. Hij vertrok nu weer naar Mbeya om het laatste jaar af te maken. Iedereen krijgt heel veel groeten.

We houden jullie op de hoogte en veel groeten vanuit het warme Same
Kwa herini

• 12 Januari 2008 - 07:27

Glji:

Jippie, weer de eerste. Wat is het toch leuk om te lezen wat jullie meemaken. Ik ga zo eerst even lekker onder de warme douche, lekker fris (haha). Zo'n national park lijkt me trouwens wel helemaal geweldig. En weer superfoto's. Groetjes

• 12 Januari 2008 - 08:29

Jan Molkenboer:

Leuke verhalen.Jullie vermaken je wel.
    Jullie merken niets van de onlusten in Kenia?Waar was de nieuwjaarsreceptie in
    elefant of in het ziekenhuis?Vroeg Bullili nog iets over sponsoring voor
    field work aan het einde van zijn cursus?
    veel groeten.
    mijn mailadres:molkenboer34@planet.nl

• 12 Januari 2008 - 08:49

Jos, Linda En Tim:

Hoi hoi,

Net jullie aan de telefoon gehad en nu dus de verhalen even gelezen. Echt wel weer super.
    Knap dat je de klamboe zelf opgehangen hebt!!!
    Groetjes vanuit Tilburg!
    Jos, Linda en Tim

• 12 Januari 2008 - 10:10

MP:

Ook vanuit Best blijven we de verhalen bewonderen.
    Jullie hebben in ieder geval een goed alternatief voor 'n brabantse nieuwjaarsreceptie gevonden!
    Verder veel succes met de ongediertebestrijding. En ach... 't kost maar 'n prikkie.

Groetjes Marjan en Peter.

• 12 Januari 2008 - 17:27

Ton Pulles:

De klamboe hant prima, daar heb je geen miskoop aan gedaan :-)
    Ik geniet van jullie verhalen.
    Groeten

• 13 Januari 2008 - 21:37

Ingrid Eskens:

Leuk jullie verhalen zo te volgen.
    Geniet nog maar van de tijd die je daar hebt

• 14 Januari 2008 - 11:51

Lisette:

Hallo Annelies en Sjef.
    Eindelijk jullie adres gevonden het wilde maar niet lukken!
    Ik heb jullie site gelezen geweldig!
    Voor jullie een heel goed 2008.
    Groeten van John en Lisette.

• 14 Januari 2008 - 18:08

Anna-Marie:

De verhalen zijn geweldig. Beschrijving van het bezoek aan het National Park zijn herkenbaar. Ga vooral nog meer bekijken want er is zoveel mooie natuur en nog meer prachtige beesten.
    Geniet!!!

• 14 Januari 2008 - 21:53

Guus:

Wat een avonturen weer. Je maakt wat mee dat lees ik wel.Toch wat anders dan het geciviliseerde en keurige Nederlandje.
    Geweldig ook dat bezoek aan het wildpark. Ik ben best jaloers.
    Is het nu onwil of willen ze niet zo werken als jullie uitgedacht hebben?
    Als ze daar een beetje naar schikken moet het voor hun toch ook veel makkelijker zijn zou je denken.

Wij hebben de NJ receptie ook weer achter de rug. Was reuze gezellig bij ons Corry, maar hebben jullie wel gemist. Leuk je even aan de telefoon gehad te hebben.
    Tot de volgende keer maar weer,
    groetjes Hilda/Guus

• 15 Januari 2008 - 21:27

Ad En Ans :

Ik heb de indruk dat jullie en alle overige 2S zkhs-medewerkers in die "donkerte" veel licht brengen...
    toy,toy, toy
    Ans en Ad

• 19 Januari 2008 - 12:15

RoFiSaMa:

Hallo lieve Tanzaniagangers,

Wat prachtig, dat geld halen!! We hebben hier in een deuk gelegen. Duurt wel wat langer dan hier in het "geciviliseerde" Nederland!! Zoals jullie al gelezen hebben van Guus, was de Nieuwjaarsreceptie bij Corry erg gezellig en het was superleuk om ook nog even jullie stemmen te horen vanuit het warme Tanzania. Hopelijk is het voor jullie goed uit te houden in die warmte daar en we hopen dat jullie niet te veel last krijgen van ongedierte. Geniet ervan, samen, want voor je het weet sta je weer in het koude Nederland op Schiphol. Wij maken ons nu natuurlijk op voor het komende carnaval. Hebben er allemaal heel veel zin in. Gaan weer met een grote groep op maandagochtend ontbijten waar we jullie helaas dit jaar moeten missen. We nemen een neut op jullie!!! Kijken weer uit naar jullie volgende verhalen!! Dikke kus voor jullie beiden. Veel liefs: Rob, M-L, Sanne en Maartje. xxxx

• 19 Januari 2008 - 12:19

P.S RoFiSaMa.:

We vergaten nog even te vermelden dat Maartje met school op Wintersport is in Oostenrijk. Met veel geleende spullen van Marieke is ze nu de beste skiester van de groep scholen die daar zitten. Ze is reeds van de blauwe piste naar beneden gesuisd en ze vind het helemaal super!! Ik mag nu niet meer typen van Rob, want volgens hem is dit geen p.s.-je meer maar een hele brief!!!!
    Nogmaals veel liefs van ons. Doeidoei.

• 21 Januari 2008 - 12:08

Liesbeth:

Het blijft toch heerlijk om jullie warme en zonnige verhalen te lezen tijdens je werk op maandag als het buiten stormt en regent....Waar maken we ons hier dan druk over!
    Jullie zitten al (bijna) op de helft, he. Ga nog heel veel genieten van alles.

liefs Liesbeth (en de mannen)

• 23 Januari 2008 - 00:15

Marion:

Eindelijk heb ik eens uitgebreid jullie verhalen zitten lezen en alle prachtige foto\'s bekeken. Ik zie dat jullie het zo ver van huis goed stellen met zijn tweetjes, wat geweldig dat jullie dit zo samen kunnen doen. Wat een andere wereld waarin jullie nu zijn en wat zijn wij in ons Tilburgse ziekenhuis dan toch verwend!!
    Geniet nog maar een tijdje van deze biijzondere ervaring, de tijd gaat snel, jullie zijn al op de helft.
    groetjes ook van Hans en natuurlijk
    van mij!