Weer aan de slag - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Weer aan de slag - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Weer aan de slag

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

04 Januari 2008 | Tanzania, Same

Oudjaar was heel speciaal. Samen met Todd waren we uitgenodigd bij Pauline, een tanzaniaanse weduwe met 4 kinderen. In haar kleine woning (behangen met kranten en kalenderplaatjes) werden wij uitgenodigd en kregen een heerlijke warme maaltijd voorgeschoteld. Zelf hebben ze bijna niks, maar het beetje wat ze hebben zijn deze mensen altijd bereid om te delen met anderen. Dat hebben we dus ervaren.

Op nieuwjaarsdag gaan alle fraters en nonnen naar de kerk. Bij het ontbijt zijn ze verbaasd dat wij niet gaan. Wij hebben echter niet zo’n zin, maar laten vriendelijk merken dat wij thuis bidden (ahum!) Volgens father Elias zijn we dan niet voldoende gezegend…….maar father Bernard zal speciaal voor ons bidden in de kerk. Gelukkig, dan gaat het toch nog goed komen met ons. De middag wordt gevuld met koken. Annelies krijgt nl. kookles van zr. Immaculata. Ze gaan pilau maken, een heerlijk rijstgerecht met aardappelen en vlees.

Zr. Honorata nodigt ons uit om een dagje naar Lembeni te komen. Daar is de opleiding voor de Grail sisters en ook father Bosman (de witte pater uit Nederland) woont daar. Leuk, en aangezien de bisschop daar heen gaat, kunnen wij mee. Deze keer een luxe 4 wheel-drive. Super. Als we ingestapt zijn, volgt er eerst een gebed voor een ‘veilige reis’. Maar als we eenmaal op de grote weg rijden, is hij aan het sturen, met cassettebandjes bezig en mobiel aan het bellen!! Geen probleem, God beschermt ons toch!!
Het is ca. ¾ rijden en er is weer heel veel te zien. Via ’t eenvoudige dorp, rijden we door smalle zandpaden met hele diepe kuilen zo door naar het hoofdverblijf van de Grail sisters. Onverstelbaar, wat een prachtige oase hebben ze daar in al die jaren van gemaakt. Nu is het een drukte van belang omdat 8 jonge vrouwen hun intrede doen. Het is een hele lange zit, maar zeker de moeite waard.

A.s. maandag kunnen wij dit jaar helaas niet naar de nieuwjaarsreceptie van het ziekenhuis. Maar niet getreurd, we hebben een alternatief. Vanavond gaat het gebeuren. Ook hier zal het nieuwe jaar worden ingeluid, en volgens insiders wordt het één groot feest. Voor ingewijden: bij Padeco.
Onze weekenden zitten ook in ‘no time’ vol. We worden zoveel uitgenodigd bij de mensen thuis, dat we soms al nee moeten zeggen. Dat is wel jammer, maar het is niet anders.

Ons project begint een beetje te lopen. De dossierkast is opgeruimd en a.s. maandag hopen we te kunnen beginnen. We zijn benieuwd of het gaat lukken.
Ook hebben we nieuwe lakens besteld, maar deze zijn in Moshi (MSD) nog steeds niet op voorraad.
Voor theatre is er nu gelukkig een nieuwe Mackintosh (zeil), maar voor de kinderafdeling moeten deze nog steeds komen.

Via deze brief, willen wij fam. de Laat een hele gezellige DRIEKONINGEN NIEUWJAARSRECEPTIE toewensen, en denk een beetje aan ons. Wij zullen hier op onze manier ook een toost op jullie uitbrengen.

• 05 Januari 2008 - 08:53

Jos, Linda En Tim:

Wow, tof weer hoor!!!
    Niet naar de kerk op nieuwjaarsdag.... als dat maar goed komt :)
    Het is wel een groot verschil ja... wij morgen naar een nieuwjaarsreceptie en daar wordt alle moeite gedaan om uberhaubt een mooie maaltijd voor jullie weg te zetten.

Ik vind het behang op de foto's wel mooi trouwens!

Groetjes
    Jos, Linda en Tim

• 05 Januari 2008 - 10:02

Lonneke:

Ha lieve pap en mam,
    weer een schitterend verhaal met prachtige foto's erbij. Vooral de foto 'Same' vind ik super, het moet heerlijk zijn om daar rond te lopen.

Snel tot spreeks!
    Liefs, Lonneke

• 05 Januari 2008 - 12:38

Daan, Martijn, Ve:

Wat een geweldige verhalen om te lezen! Jullie natuurlijk ook nog een gelukkig nieuwjaar en we zullen zondag zeker ook op jullie proosten.

Het is echtte gek wat jullie doen. Keep up the good work!!!

Groeten,
    Daan, Martijn en Vera.

• 05 Januari 2008 - 13:53

Orly:

Hoi hoi,

Wat een leuke en interessante verhalen allemaal. En prachtige foto's.
    Ook voor jullie de beste wensen, een goed begin in Afrika.
    Dus een etentje als jullie terug zijn kunnen we wel verwachten van Annelies?

Heel veel groetjes
    Orly en Caya

• 05 Januari 2008 - 14:09

Corry:

De reis van de driekoningen is niet zo bijzonder geweest als jullie reis.Het nieuwe jaar zijn jullie goed begonnen.We zingen morgen speciaal voor jullie een driekoningenliedje.v eel groetjes corry.

• 05 Januari 2008 - 18:08

Anna-Marie:

Hoi Sjef & Annelies

Zoals jullie weten heb ik kerst en oud & nieuw ook in een warm land doorgebracht en dat is toch wel vreemd. Wij hadden met kerst een overheerlijke BBQ gepland op het strand. Tevens een nieuwjaarsduik gedaan maar dan in de warme zee!!!! We hebben er van genoten. Gezien de verhalen gaat het prima met jullie. Blijf vooral genieten want de tijd gaat snel. Veel lieve groetjes van de Mollinkjes.

• 07 Januari 2008 - 06:43

Marjan En Peter:

Ha die Annelies en Sjef,
    Voor we naar ons werk gaan nog gauw even een berichtje.
    We hebben weer genoten van het reisverslag en de foto's.
    Enne... We blijven het volgen !!
    Geniet van het nieuwe jaar in die mooie omgeving !
    MP

• 07 Januari 2008 - 16:08

Loes Buys:

Happy new year!
    Doe Rose de groeten van me.
    Groetjes Loes

• 08 Januari 2008 - 10:36

Ingrid Verhoeven:

Lieve Annelies en Sjef,

een heel gelukkig 2008, voor jullie, maar ook voor alle mensen om jullie heen. Dit jaar is wel heel speciaal begonnen. Wat een verhalen, indrukken etc.Vooral het vervoer loopt daar ook erg riant, hoor ik wel.
    De nieuwjaarsreceptie van het tsz was weer gezellig, volgend jaar zijn jullie er toch weer? Jullie hebben het daar ook wel geweldig, lijkt me toch bijzonder om het allemaal mee te maken.(beetje jaloers ben ik eigenlijk wel)
    Henk en ik wens jullie veel succes met jullie werk,en geniet ervan. Prays the Lord, Amen.
    Groetjes Henk en Ingrid Verhoeven.

• 09 Januari 2008 - 10:11

Jan Molkenboer:

Alle goede wensen voor het nieuwe jaar!
    Begint voor jullie in ieder geval boeiend.Fijn te lezen dat jullie het goed maken.Heb Lieke op de nieuwjaarsreceptie al ontmoet maar de verhalen moeten we nog horen waarschijnlijk de 28e jan.In ieder geval was zij zeer enthousiast.
    Wanneer jullie enige bouwactiviteit waarnemen hoor ik het graag.
    Veel groeten Veel plezier
    Jan

• 11 Januari 2008 - 12:31

Jolanda:

Hoi sjef en annelies,
    Nog de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    leuke foto's en verhalen. Jullie beleven vele diverse avonturen.
    groetjes
    Jolanda