Enkele tripjes - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Enkele tripjes - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Enkele tripjes

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

19 Februari 2008 | Tanzania, Same

Norbert wil ons graag nog ergens mee naar toe nemen. Hij vindt dat we al genoeg dyspenseries en healthcentre’s hebben gezien, dus hij heeft iets moois in petto. Vrijdagmiddag ‘after shift’ staat hij om 15.00u voor de deur. Wij rijden naar Kisangara, en i.p.v. richting bergen rijden we nu tegenovergestelde kant op. Na ca. ½ uurtje rijden passeren we een speciale dam, die ze gebouwd hebben in de rivier de Ruvu. Het is overweldigend. Alles is echter erg beveiligd, je mag met de auto niet stoppen en zeker geen foto’s maken. Hierna rijden we door naar Nyumba ya Mungu, een eenvoudig dorp, waar we later nog terug zullen komen. Norbert is hier blijkbaar zeer goed bekend, want even later laat hij ons de prachtigste plekken zien. Stukken rivier met alternatieve visnetten, kleine krokodillen, zeer veel prachtige vogels en moerasgebied (Norbert heeft glimmend gepoetste schoenen aan). Er lopen ezels vrij rond en in de bomen spotten we apen en zelfs een visarend.
Op de terugweg gaan we wat drinken in het dorp. Er is geen terras, stoelen worden bij mensen thuis gehaald. Zo zitten we even later aan het bier en water omringd door van alles en nog wat. Links van ons is een man bezig met soep te koken van geitenpoten. Kinderen en maasaijongens hangen om ons heen en blijven maar staren. Kippen, schapen, hanen, koeien, varkens en zelfs een stier lopen gewoon voor ons op straat. Even later komt een maasaiman op zijn fiets op ons af. Hij draagt een stoere zonnebril, en zodra hij deze afdoet, herkennen wij hem als ‘onze’ local herbsman van de maasaimarkt. De ontmoeting is allerhartelijkst, en Norbert maakt van de gelegenheid meteen gebruik om voor zichzelf ‘medicijnen’ te kopen. De kruiden worden meteen met cola gemixt. Proost.

Natuurlijk zijn we ook op visite geweest bij de little sisters. Het zal waarschijnlijk de laatste keer zijn, dat er een bezoekje gebracht wordt aan hun huis op de diocese. Ze gaan nl. verhuizen. Hun nieuwe onderkomen is bijna klaar en staat naast het schoolgebouw van ‘mother Kevin’, ca 5 km buiten Same. Ze zijn daar al druk bezig met afwerken, en het gaat er prachtig uitzien. Al onze collega’s zijn daar in de toekomst natuurlijk van harte welkom, maar je loopt er dan alleen niet zo makkelijk meer naar toe.

Ook nog een weekendje naar Arusha geweest. Samen met Judith, die op het lab werkt, heerlijk geshopt, gewandeld en veel gezien. Zodra je daar bent, voel je je meteen een toerist en je hebt idd erg veel last van de ‘Arushaflies’. Ook al spreek je redelijk wat swahili, de jongens blijven maar ‘aan je plakken’.
’s Maandagmorgens willen we vroeg de bus terugnemen naar Same. Dinsdag willen we weer werken, en ook Judith heeft een belangrijke afspraak vanwege de cursus die ze in het lab gaat geven. Om 9.00u staan we keurig op tijd, zwaar bepakt (natuurlijk te veel inkopen gedaan), bij het busstation. Het oogt erg rustig, en dat is voor Tanzania erg raar. We worden gauw door iedereen met onze neus op de feiten gedrukt: president Bush komt via Kili airport op bezoek in Arusha, dus tot ’s middags 17.00u zal de grote (en enige) weg gesloten blijven voor alle verkeer!!!!!!!!! Daar staan we dan met ons goede gedrag. Pogingen om evt. met taxi anders naar Moshi te komen, stranden al snel. Helaas. De rest van de dag wordt het hangen, koffie/thee drinken, wandelen en internetten. Om 16.30u lukt het eindelijk om met de bus naar Moshi te gaan, en is er iemand uit Same bereid (tegen een wel zeer hoge prijs) om ons daar op te halen.

Tot zover de laatste nieuwtjes vanuit een warm Same

• 19 Februari 2008 - 12:39

Jos, Linda En Tim:

Ha die pa en ma!!
    Leuk he... als er belangrijke mensen op bezoek komen... :)
    In Nederland kun je dan nog omrijden.......
    Namens Tim hartelijk bedankt voor het sms-je :p en tot over een paar weken!
    Groetjes
    Jos, Linda en Tim

• 19 Februari 2008 - 19:24

Rofisama:

Hallo luitjes,

even de tijd genomen om weer eens bij te lezen van jullie prachtige avonturen!! Wat een geweldige tijd hebben jullie daar, zo lijkt werken af en toe wel een feest. Geniet nog met volle teugen van de tijd daar, het is al weer gauw 8 maart.

• 19 Februari 2008 - 22:08

Theo:

Dag Annelies, Sjef;

Het zal vreemd zijn na zo'n aantal weken. Veel gebruiken en ritmes van Tanzania en jullie werk zal (een beetje) eigen geworden zijn. Wie lange reizen maakt, kan veel verhalen en.........dat worden onuitwisbare indrukken en ervaringen "for the rest of your live". Werk nog even door; Geniet van het bijzondere ! Het is zo weer maart; toch ?
    Groet

Theo

• 21 Februari 2008 - 22:23

Corry:

Wel een beetje raar dat jullie oponthoud hebben vanwege het bezoek van Busch.
    Wie is er nu daar het belangrijkst ? Zeg nou zelf.
    Werk nog met veel zin en geniet nog meer van je vrije tijd daar tot maart groetjes corry.

• 22 Februari 2008 - 17:25

Marjan En Peter:

Ha luitjes,
    Weer een machtig verhaal met belevenissen waar we dus een welgemeend WAUW :-) (!) bij zeggen.
    Jullie begrijpen wel wat we bedoelen.

Nog een paar fijne weken toegewenst.
    Groeten uit Best.
    MP

• 24 Februari 2008 - 10:30

Lonneke:

Ha pap en mam,
    als ik die verhalen zo hoor over de natuur, ben ik zó jaloers! Ik kan haast niet wachten op de foto's en videofragmenten die jullie nog meer gemaakt hebben.
    Tot over 12 dagen!
    Liefs, Lonneke

• 24 Februari 2008 - 20:13

Guus En Hilda:

Ja, Ja wordt je daar ook nog op de amerikaanse feiten gedrukt. Als jullie terug zijn is er in Tilburg weer iets voor Same, nl een waterwandeltocht in de stad voor het inzamelen van geld voor een goede watervoorziening daar. Dus Same staat wel in de belangstelling.
    Ik heb nog niets gelzen dat jullie problemen hebben met de onlusten in Kenia. Geen last van hoop ik.
    Nog maar 2 weken en dan kun je hier al de "belangrijke" nieuwtjes weer ophalen.
    Zoals misschien wel de Jupilerleage volgend jaar.
    Weer uitkikend naar jullie volgnede bericht,
    groetjes GH

• 25 Februari 2008 - 06:46

Judith:

Hoi.

Was weer errug gezellig gisteravond, bedankt voor de uitnodiging.

Tutaonana.

• 25 Februari 2008 - 17:09

Marjorie:

Ha die Annelies en Sjef,

Gohhh, ben nog steeds helemaal onder de indruk van wat jullie allemaal schrijven. Kisengera juu ken ik ook, geweldig he? En ik herkende ook verschillende mensen van het koor en de muzikanten met hun trommels en stokken. En het blijft kriebelen hoor, dat zullen jullie straks ook wel merken, als jullie weer terug zijn. Het begint nu ook te korten nietwaar? Met gemengde gevoelens terug? Trouwens wat geweldig leuk om te horen dat er uiteindelijk toch iets van de grond komt wat de patientendossiers betreft. Willen jullie iedereen nog 'n keer de hartelijke groeten doen en alvast een hele goede reis terug naar ons koude kikkerlandje. Wordt wennen hoor, reken maar......
    Groetjes Marjorie

• 25 Februari 2008 - 17:37

Marie-therese:

Hoi Sjef en annelies,

Ik volg jullie avonturen op de voet. ik beleef veel plezier aan jullie verslagen en foto's. Ik realiseer me ineens dat 8 maart nu wel erg dichtbij komt en ik niet een keer een reactie geplaatst heb, hoognodig tijd om dit dus te doen!! Bij deze... Nog een paar hele fijne avontuurlijke dagen en daarna een veilige reis terug. Ik zal blij zijn jullie weer te zien...

XXX MT