Happy New Year - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Happy New Year - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Happy New Year

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

31 December 2007 | Tanzania, Same

Laten we eerst maar eens even jullie allemaal bedanken. Voor ons is het nl. super om steeds de leuke reacties te lezen. Heel erg top.
Na ons vorig internetcafé-bezoek ( na net Vincents reactie te hebben gelezen), worden ’s middags de kippen geslacht. 20 in totaal. Hebben we dat ook weer eens meegemaakt. Meteen maar jouw groeten aan zr. Immaculata overgebracht Vincent, en je raadt het misschien al: haar lach was in de hele omtrek te horen. Ze vond het geweldig om iets van jou te horen.

2e kerstdag hebben we doorgebracht bij Rose (vpk. maternity ) en haar zoontje Hans. Ze had ons spontaan uitgenodigd en ze liet ons trots de foto’s van Loes en Chantal zien. Dus voor jullie dames, opnieuw een foto van Rose en Hans.

Na de kerst willen voor het TOT-project aan de slag. We hebben e.e.a. doorgesproken met Monica en enkele verpleegkundigen, en zij zijn enthousiast. Toch kost het ons soms moeite om op de afrikaanse manier te werken. Bijv. het kopiëren: 1. je gaat naar de administratie, helaas de stroom werkt nu niet. 2. Als de stroom weer werkt, blijkt het kopieerapparaat out of order. 3. We worden naar de school gestuurd. Daar krijgen we na heel veel vragen en uitleg en na ruim 1 uur wachten 5 kopieën . 4. Als het kopieer apparaat is gemaakt, kunnen we eindelijk met behulp van Sam (onze techneut) de rest kopiëren. In totaal was dit een hele werkdag.
Voor Ward 3 hebben we nu een kast besteld, waar de voorraad papieren in kunnen, en de dossiers van de patiënten op volgorde. We hopen dat het gaat werken.

Father Elias nam ons vanmorgen (zondag) mee naar Makanya, een klein dorp 45 km ten zuiden van Same. Als we een kwartiertje onderweg zijn, wil hij wat mensen ophalen. Het blijken 6 nonnen te zijn, die ook meegaan. Och, hier in Tanzania past alles op de achterbank, dus we zijn bijna beurs, want de tocht gaat verder over heel veel zandwegen, en ondanks dat je klem zit, voel je elke hobbel. Maar het was zeker de moeite waard, we gingen nl. naar een doopviering, en wat voor een ( we hebben nog nooit zoveel in de kerk gezeten, als deze 3 wk. in Tanzania). Er worden mensen van alle leeftijden gedoopt, en zelfs een bejaarde dame. Geweldig om te zien.
Makanya zelf, is een armoedig dorp. Er zijn bijna geen huizen, maar hutten en water wordt gehaald uit een grote put. Helaas konden hiervan we geen foto’s maken, vanwege de ‘drukte’ in de auto.

Wat het nieuwe jaar gaat brengen, dat weten we niet, maar we wensen iedereen een SPETTEREND uiteinde, en een SUPER 2008.

P.S. 1
Mam, wij vinden het geweldig, dat u, voor het eerst in uw leven voor ons achter de computer zit. Top!!!!!!!

P.S. 2
Donaties:
5. In Ned. hebben we al kleine knuffeltjes gekocht, en als er nieuwe patientjes zijn op de kinderafdeling, of als we op bezoek gaan bij mensen die het niet zo breed hebben, delen we ze uit. Ook met onze meegebrachte ballonnen (bedankt Metha)zijn ze erg blij. 6. Een kast besteld i.v.m. TOT-project. Formulieren kunnen zo prima gesorteerd worden op Ward 3. Kast wordt gemaakt door Sam

Guuslindajurreisa:

Ha, eindelijke de eerste!!!!!!
    Wij wensen jullie natuurlijk ook en spetterend uiteinde en een heel gelukkig nieuwjaar toe.
    Jos, Linda, Lonneke en Tim komen ook vanavond dus bij ons wordt het dikke pret. Natuurlijk zijn jullie ook bij ons, vooral nu we allemaal samen zijn.
    Heel veel plezier, werkze en tot over 2 maandjes, Kusje van Jurre en Isa.

Jos, Linda En Tim:

Weer zo'n mooi verhaal.
    Papa en mama, echt super om te lezen.
    Vanuit Tilburg wensen wij jullie ook een spetterend uiteinde en een prachtig nieuwjaar toe!!
    (ben benieuwd of we jullie vanavond te pakken krijgen :) )

Groetjes
    Jos, Linda en Tim!

Jos:

Linda.... gedeeld eerste dus :)

• 31 December 2007 - 14:34

Ad En Ans:

Sjef en Annelies,
    Fijne jaarwisseling en een gelukkig 2008 en voor Same een "vruchtbaar" 2008.Daar kan nog veel goeds gedaan worden bregrijpen wij.
    groetjes
    Ad/Ans

• 31 December 2007 - 21:35

Corina En Sandra:

Hoi Sjef en Annelies,

nog 1 uurtje en dan begint hier het nieuwe jaar.
    Vanaf de CCU voor jullie beide de allerbeste wensen; veel gezondheid, geluk en wat al niet meer. Geniet nog met volle teugen van jullie (werk)reis en tot volgend jaar.

Heel veel groetjes, Corina en Sandra

• 01 Januari 2008 - 03:48

Wim, Eline En Ilona:

Hoi Sjef en Annelies,

Wij zijn hier gezellig oud en nieuw aan het vieren in het ziekenhuis.
    Even van het vuurwerk kunnen genieten maar helaas om 00.05 uur al weer een opname. Het gaat hier allemaal gewoon door.
    Nu is het lekker rustig en je ziet het we denken ook aan jullie!
    Vanuit het ziekenhuis de beste wensen voor 2008 en maak er iets moois van daar!
    We kijken weer uit naar jullie volgende bericht.

Groetjes Wim, Eline en Ilona

• 01 Januari 2008 - 11:58

Corry:

Hoi Broer en (schone) zus.
    Een heel goed gelukkig en gezond 2008.
    we spreken af dat we met de nieuwjaarsborrel met zijn allen op jullie zullen toasten, Want jullie zijn er dan in onze gedachten gewoon bij.
    Jullie maken in drie maanden meer mee als iemand anders in een heel mensenleven.
    Veel liefs corry.

• 01 Januari 2008 - 16:14

Margot:

hoi sjef en annelies,
    erg leuk om julie berichtjes te lezen.Inkorte tijd hebben jullie al veel meegemaakt. Ik wens jullie een gelukkig nieuwjaar.Het begin is in ieder geval alvast bijzonder. Ik kan nu zeggen dat ik dit jaar naar tanzania ga. en door jullie berichtjes krijg ik er steeds meer zin in. Fijn dat iederrn zo gastvrij is. Succes verder en ik volg jullie berichtjes met veel plezier.

groetjes,margot

ps. wil het communiceren met swahili een beetje lukken?

• 01 Januari 2008 - 18:27

Guus:

Hai Annelies en Sjef,
    Om 22.00 uur gisterenavond hier bij ons getoast op jullie nieuwjaar. (Wij zijn dan Ad, Ans, Corry, Hilda, Tara en ik)
    Corry heeft ons oudejaarsquizje gewonnen. Zal dit nog wel meenemen in de toespraak as. zondag.
    Als jullie iets vermeld willen hebben zet het dan in het volgende bericht dan verwerk ik het in mijn nieuwjaarsboodschap zondagmiddag bij ons Corry.
    Hier weer heel veel vuurwerk afgeschoten. Denk wel eens wat je met dat geld daar allemaal kunt doen, maar ja zo werkt het niet.
    Alsnog de beste wensen, en veel succes in de komende maanden van,
    Hilda, Tara en Guus.

• 01 Januari 2008 - 19:22

Bart:

S&A

Wat moet het een "groots" gevoel zijn om in Same het nieuwe jaar te vieren, daar waar jullie het echte verschil maken in 2008 voor de lokale bevolking! Een fantastisch en gezond nieuw jaar gewenst. Succes met alle ontwikkelingen.

Groet Bart

• 03 Januari 2008 - 09:26

Lieke:

Hoi hoi!!

Ja ja....ik lees het al!
    Het leventje gaat gewoon verder!

Allereerst heel veel geluk en gezondheid toegewenst voor het nieuwe jaar.

Ik ben inmiddels alweer bijna een week thuis en ook alweer op de IC begonnen. Ja echt.....wat een wereld van verschil weer na 3 maanden!
    Wel weer even wennen hoor!
    En KOUD hier in NL....niet normaal!!!

Jullie heel veel succes met alles en ik blijf jullie volgen!

• 03 Januari 2008 - 09:29

Lieke:

Oja....blijk Rose wel te kennen, maar stond voorheen altijd op Mother and Child Healthcare, dus nooit mee gewerkt....

• 03 Januari 2008 - 17:00

RoFi:

Hallo lieve Sjef en Annelies,

Allereerst onze beste wensen voor een supermooi en geweldig goed, gezond en veilig 2008!! En we hebben al wel begrepen dat jullie de X-mas days ook heel goed zijn doorgekomen. Dat kerstdiner zag er heel erg goed uit. Beetje anders dan wat wij hier hadden, maar ook absoluut niks mis mee!!
    Heerlijk, om al jullie fantastische verhalen zo bij te kunnen houden.
    Is toch wel een rare ervaring hé, Kerst en Oud en Nieuw in de zon??? Maar ook heel gaaf om eens mee te maken, nietwaar??
    Vandaag 03-01-2008 is het weer heel koud hier in Tillybury. Het begint zojuist een beetje te ijzelen. De eerste maand zit er voor jullie al bijna op. Wat gaat dat toch hard!! Geniet vooral met volle teugen en wij blijven het wel allemaal van thuis uit volgen.
    Dikke kus voor jullie alletwee van ons:
    Rob, M-L, Sanne en Maartje.

• 03 Januari 2008 - 18:23

Marie-Louise:

Bekijk jullie site nu voor de 2e keer en dacht mijn 1e bericht aan jullie terug te kunnen lezen. Is het niet doorgekomen of worden niet alle reacties geplaatst? Nu hopelijk wel want ik wil jullie het allerbeste wensen voor 2008. Fantastisch werk wat jullie doen hoor! Ik geniet van jullie foto's en verhalen en kijk weer uit naar het volgende. Heel veel groetjes!

• 04 Januari 2008 - 02:28

Marjorie:

Hoi Sjef en Annelies,

Al bijna een maand daar en zoveel ervaren. Hoe herkenbaar. Geweldig he? Als ik jullie verslagen lees, begint het weer helemaal te kriebelen. En dan de foto's. Ik ken Rose ook wel, maar toen ik er werkte stond ze op maile ward. Het lijkt toch wel erg te wisselen en of dit nu zo handig is. Want waar is Lucy (voorheen op maternaty) gebleven? IK ben benieuwd of het gaat lukken met de dossiers. Gezien het feit dat het copieeren noch steeds een erg groot probleem is. En wat grappig om te lezen dat jullie een nietmachine hebben gekocht voor pediatrics. Volgens mij had ik dit nl. ook al gedaan. Ik heb ook ooit eens perforators willen kopen. Wat bleek echter: deze waren in het ziekenhuis wel aanwezig, maar dan moet je ver gaan zoeken; kisten, kasten en lades. In ieder geval voor jullie een heel goed en gezond 2008 en natuurlijk ook aan iedereen in het ziekenhuis die mij nog kent, doe ze heel veel groetjes van mij en de allerbeste wensen, ook voor de fathers van de diosese en het personeel van het Elephant Hotel;John en Albert en de meisjes, en Todd en Lory en Karani, zijn vrouw Lea en de kinderen. Geniet nog van jullie verblijf daar, want het vliegt en heel veel succes met de werkzaamheden.
    Lieve groet Marjorie