Gezellig weekend - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Gezellig weekend - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Gezellig weekend

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

20 December 2007 | Tanzania, Same

We hebben een heerlijk weekend gehad. Heel veel gewandeld en op zaterdagavond uit eten geweest in het Elephant motel. We hebben de avond supergezellig doorgebracht met Anne-Griet (co-ass uit Groningen) en Todd (amerikaan die in Same het internetcafé beheerd). Het eten was voortreffelijk, en…………ze serveren wijn. Dat is, na een week, toch wel erg lekker!

Op zondag zijn we vroeg opgestaan om naar de kerk te gaan. De mis begon om 9.00u en het was een happening. Vooral als het koor gaat zingen, is het swingen geblazen. We waren de enige blanke mensen, en het blijft wennen om steeds aangestaard te worden. Na de mis lopen we via het dorp terug en komen we langs de zondagse markt. Nou, dit is echt geweldig. Een heel voetbalveld vol met verkopers. Er is teveel om op te noemen. De ananassen, bananen en vooral mango’s (’t is nu mangotijd) liggen tussen de levende kippen, gedroogde vissen en groenten. En ook zijn er glimmende horloge’s en riemen volop. Dan hebben we nog tweedehands kleding en kramen vol met kanga’s. Dit maakt alles tot een kleurrijk geheel. Dat valt ons dan ook op. Het is zo kleurrijk, geweldig. En hoe arm de mensen ook zijn, ze zijn altijd vrolijk en vriendelijk.

Zodra we thuiskomen, worden we uitgenodigd voor het slachten van een koe. O.K. dan, laat ons dat dan maar doen. Happig ben ik (Annelies) er dan ook niet op. Eduard en een andere man gaan aan de slag. Heel veel heb ik ‘blind’ gefilmd, en ook het geluid was afschuwelijk. Na de slachtpartij wordt het dier gevild, van ingewanden ontdaan en daarna naar de keuken van de zusters gebracht, die het vlees verder uitbenen. Nou…………dit gaan we dan de komende maand eten. Al met al, duurde dit 2 ½ uur en zo is de zondag alweer bijna voorbij.

Maandag is Annelies gestart op female ward. Dat is weer even wennen. Deze afdeling is echt aan onderhoud onderhevig. Alles is te vies om aan te pakken. De bedden waren oorspronkelijk wit, nu zijn ze veelal bruin; heel veel vochtplekken, kapotte plafonds, ramen, deuren etc. etc.
Nog steeds meerdere patiënten in een bed, en zodra een nieuwe patient komt, wordt het bed soms niet eens verschoond. En toch…….na een dag werken, kijk je er al niet meer van op.
De opnameindicaties zijn divers. Van buikklachten tot pneumonie, psychiatrie, neurologie en chirurgie, alles ligt door elkaar. Maar ook dat went al snel.

Ondertussen zijn we ook naar Moshi geweest, met Msuya (inkoopbeheer), om alvast te inventariseren wat we evt. kunnen aanschaffen van ons gesponsorde geld. De autorit was ‘apart’. De voorruit van de 4 wheeldrive was een grote ster, zodat we in het begin bij elk opspattend steentje alert waren. Maar ook dat went. Het inkopen doen op zijn Tanzaniaans duurt lang, lang en nog eens lang. Allerlei privezaken worden tijdens de terugrit afgehandeld, zoals o.a.boodschappen doen en bij vrienden langsgaan. En ook dat kost veel tijd. Zo liggen de infuuszakken tussen de trossen bananen. (en deze zijn erg groot).

Al met al hebben we een paar enerverende dagen achter de rug, wat staat ons nog meer te wachten?
Wordt vervolgd………………..
Kwa heri

P.S.
Het is voor ons superleuk om alle reacties te lezen, en Mieke:
Supergefeliciteerd met de geboorte van Mare!!!!!!!!!!!!!

• 20 December 2007 - 07:21

Jos, Linda En Tim:

We worden steeds sneller :P
    Zeg,... dat van het slachten van de koe was ons niet verteld .... Knap hoor dat jullie daar heen zijn gegaan.
    Veel plezier en succes weer verder!!!
    Knuffels vanuit Tilburg

JLT

• 20 December 2007 - 07:24

Jos:

Toch nog even een reactietje...
    Ik had het bericht net gelezen nog zonder foto's en nu zie ik ze langzaam verschijnen. Tof hoor.
    Ik ga zo ook naar de markt, maar die ziet er toch wel even iets anders uit!
    Nou, geniet er verder van en tot een volgende mail/bel!

Jos

• 20 December 2007 - 08:16

Ilona:

Hoi Sjef & Annelies,

Mooi hoor jullie foto's en verhalen.
    Het zal een hele belevenis zijn!
    Hier ligt momenteel sneeuw maar dat is bij jullie wel anders zo te zien.
    Nog heel veel plezier en succes daar en alvast fijne feestdagen!!

Ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag.

Groetjes Ilona

• 20 December 2007 - 08:49

Vincent:

Hi Sjef en Annelies,
    Inburgeren lijkt voor jullie geen probleem zo te lezen en te zien.
    Sr. Immaculate herken ik, ze is handig met het mes, zij slachtte 4 jaar geleden voor mijn ogen en mijn cameralens een haantje..
    (chicken tonight)
    Doe haar veel groeten!

• 20 December 2007 - 12:01

Liesbeth:

Even een pauze tijdens het werk.... Sowieso de laatste dag voor mijn vakantie en die sleep ik door (met nog heel wat te doen). Maar even op jullie site kijken is erg leuk. Een heel recent verhaal van vanochtend! Jullie maken veel mee en het ziet er prachtig uit!
    Geniet er van en alvast fijne feestdagen.

• 20 December 2007 - 15:12

MP:

Kunnen niet veel meer zeggen dan: "Wauw!"
    Hebben ze daar geen schooltje waar ze nog voor een paar maanden leerkrachten nodig hebben? We kennen nog wel wat vrijwilligers ;-) .
    Enne... d'r is in ieder geval rundvlees tijdens de Kerst!
    Geniet ze.
    Heel veel groeten uit Best.
    Marjan en Peter

• 20 December 2007 - 22:23

Guus:

Zo, nu ook al bekend met slachten.
    Jammer dat jullie daar zitten anders hadden we jullie wel kunnen gebruiken voor het slachten van de diverse kerstmalen hier (kalkoenen/gansen/konijenen enz.) Misschien een tip voor volgend jaar?
    Zo te lezen is iedere dag bij jullie weer een andere verrassing. Daarbij zal het ook wel afzien zijn denk ik.
    Sterkte verder en hou je taai.
    Guus en Hilda

• 21 December 2007 - 12:45

Lonneke:

Oke oke, ik ben dan niet de eerste, maar ik vind het wel superleuk om te lezen en te zien! Alleen dat verhaal van die koe.... heb er met mijn collega's op school hele verhalen en visioenen bij verzonnen, vreselijk! Wij in de sneeuw, jullie in de zon....
    Tot snel!
    Liefs, Lonneke

• 21 December 2007 - 18:55

RoFi:

Hoi lieve Sjef en Annelies,

Zoals we lezen beginnen jullie al aardig te wennen. Het ziet er ook allemaal prachtig uit!! Vooral jullie slaapkamer zal ook wel ff wennen zijn geweest. Het slachten van een koe, lijkt ons nou niet zo heel gezellig. En we vonden dat Sjef best stond te genieten op de achtergrond van de foto met al die ingewanden!! Hopelijk hebben jullie het heel leuk. Wij zouden eigenlijk ook best in het warme weer willen zitten. Want hier in Tilburg is het erg koud. We hoorden dat er in de Reeshof vandaag 15 cm. sneeuw lag. Bij ons in het centrum is het alleen mooi wit. Geen sneeuw. Rare gewaarwording zo plaatselijk sneeuw in Tilburg. Hopelijk hebben jullie het allemaal leuk en wij willen jullie alvast hele mooie en warme kerstdagen toewensen (wel heel anders, dan hier, denken we). Geniet ervan en wij vinden het heerlijk om jullie te volgen!!
    Jullie horen ons weer snel!! Dikke kus voor jullie beiden. Veel liefs: Rob, M-L, Sanne en Maartje xxxxx

• 22 December 2007 - 08:04

Jos, Linda En Tim:

Hoi hoi,

Even een kort berichtje om het verhaal van ome Rob te nuanceren... ja er ligt sneeuw hier en ja wat meer dan in het centrum, maar geen 15 cm! Op sommige plaatsen misschien 3 cm, maar dat is al leuk genoeg!
    Vandaag hopelijk even schaatsen.
    Groetjes
    Jos, Linda en Tim

• 24 December 2007 - 10:41

Anke En Marcel:

Hoi Sjef en Annelies,
    Wat indrukwekkend om die verhalen allemaal te lezen. Ik denk dat je er echt geweest moet zijn om echt te weten hoe het er daar aan toe gaat. Beelden op televisie zeggen denk ik veel minder. Leuk om te lezen dat jullie eigenlijk zo snel gewend zijn aan al die verschillen tussen daar en hier. Vanuit het Geldropse nog een hele fijne tijd en we houden jullie in de picture! Wij wensen jullie via deze weg hele fijne kerstdagen en alvast een knallend 2008!
    groetjes van Anke en Marcel

• 25 December 2007 - 10:18

RoFi:

Hoi Sjef en Annelies,

even een kort berichtje om jullie vanuit Nederland een heel gelukkige Kerst te wensen. Het zal voor jullie wel een hele speciale Kerst zijn dit jaar. We volgen jullie belevenissen natuurlijk op de voet.

heel veel liefs Marie-Louise, Rob, Sanne en Maartje

• 25 December 2007 - 11:02

Guus En Hilda:

Vanuit een niet al te kerstsfeerachtig Tilburg de beste kerstwensen voor jullie beiden. We hopen dat jullie toch ook een beetje de kersttijd daar meemaken, maar als ik zo lees hoe het in de kerk daar toegaat moet het wel een bijzonder kleurrijke viering zijn.

Sjef, even een dompertje. W II staat weer helemaal alleen onderaan. Kan dus alleen maar beter gaan in 2008!!!
    Groetjes Hilda en Guus en ook van Tara.

• 25 December 2007 - 12:50

Corry:

Na en aantal dagen afwezigheid weer even op de site kijken.
    Wat een pracht foto's weer.
    Annelies deze achtertuin behoeft niet zo veel werk als in de bijsterveldenlaan.
    Vanuit tilburg wil ik jullie namens mijn gezin hele goede kerstdagen toewensen.
    gloria in excelsis deo, veel liefs corry.

• 25 December 2007 - 17:45

Moeder:

ben in etten-leur,breng even de groeten over met mij is alles prima. leuk de fotos van jullie gezien te hebben. wat zeggen jullie ervan dat ik dit zelf op de computer doe? hoe hebben jullie dekerst dagen doorgebracht?heel anders dan hier natuurlijk afijn dat hoor ik nogwel.ik hou er nu meeop harteleke groeten entot horens .moeder.