Tunafanya kazi hospitalini - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Tunafanya kazi hospitalini - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Tunafanya kazi hospitalini

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

14 December 2007 | Tanzania, Same

Dinsdagmorgen zaten we te wachten op Norbert voor een introductie bij dr. Semarundu. We zaten lekker in het zonnetje, maar de tijd was onduidelijk. Na een telefoontje (gelukkig hebben we van Lieke telefoonnummers van heel veel mensen gekregen) blijkt dat Norbert ziek is. Uiteindelijk komt ’s middags Genes Kateri om 14.00u om ons naar het ziekenhuis te brengen. Dr. Semarundu heeft geen tijd, maar Monica (matron) neemt de honneurs waar. Ze is erg aardig en legt e.e.a. uit. Is erg geïnteresseerd en vraagt waar wij willen beginnen met werken. We spreken af dat we woensdagmorgen gaan beginnen. Annelies op pediatrics en Sjef op mail’s ward.
Om 7.30u starten we met de overdracht. Het is een kleine behuizing, en veel verpleegkundigen staan ook nog buiten. Daarna gaan we naar de overdracht samen met de dokters. Daar wordt alles herhaald. Hierna begeleidt Monica ons naar de afdelingen.
Het is een enerverende dag:
Op de kinderafdeling werkt vpk. Kibung'a, die uiterst correct is en heel lief voor de kinderen.
Bedden worden verschoond totdat de lakens op zijn, en (helaas) de schone lakens zien

- en ruiken net zo vies als de gebruikte.
- Moeders moeten voor hun zieke kinderen zelf hun voorgeschreven medicijnen bij de apotheek in het dorp gaan halen. De medicijnen bij het ziekenhuis zijn vandaag nl. grotendeels op. Ze nemen dan hun zieke kind mee in hun kanga.
- Stuwband nodig? Je trekt de bovenkant van je handschoen en voila: een stevig elastiek.
- Alle verzorging wordt door moeders of oma gedaan. Vaders zie je hier amper. Zo wordt een slangenbeet behandeld door een Masaai-oma met zelfmeegebrachte honing. Het werkt uitstekend.

Op de Mannenafdeling is het een heel ander verhaal. Vanmorgen was er geen verpleegkundige aanwezig. Waar dan te beginnen? Gelukkig werken de medical attendants op deze afdeling prima, dus de basis wordt gedaan, al is deze zeer gering (dweilen is prioriteit nr.1)
Op deze afd. staan al nieuwe bedden, die afkomstig zijn van onze stichting. Helaas voor jou Hans, is er op de afdeling echt geen electriciteit, en ook niet te realiseren. Dus hoog-laag bedden blijven gewoon ‘hoog’bedden.
De afd. heeft een erg ‘open’ karakter, wat getuige is van het feit dat de mussen vrolijk kwetterend van infuuspaal naar infuuspaal vliegen.
Wat hier wel een groot probleem is, dat zijn de dossiers. Hier is het een samenraapsel van losse blaadjes, wat gewoon niet wordt bijgehouden. Enorme klus voor ons.

De eerste tropische regenbui hebben we al gehad. Toen we vanmorgen naar het ziekenhuis liepen, nadat we eerst een schorpioen bij onze deur hadden verwijderd, kwam het met bakken uit de hemel. De brede zandwegen waren in snel tempo veranderd in een enorme blubberzooi en het was spekglad. Dit was dan ook een reden voor veel werknemers om te laat te komen. Ze wachten gewoon totdat de bui over is. Heerlijk.

Een patient naar de O.K. brengen is ook een heel avontuur. De pat. wordt op een brancard gelegd gewikkeld in een laken en wordt buitenom naar de O.K. gebracht. Het pad loopt op sommige plaatsen tamelijk schuin naar beneden, en je loopt langs tal van bezoekers en patiënten. ’t Is voor ons wennen, maar voor hier doodnormaal. Vervolgens hebben we bij dr. Temanjika de O.K. mogen volgen en meteen kunnen zien wat Lieke de afgelopen weken heeft bereikt.

Verder begint het leven hier aardig te wennen. We zijn ontzettend welkom in het huis van de bisschop, en over het eten hebben we echt niet te klagen. Met rijst en maispap valt veel te varieren en fruit is er volop. Het is er meestal supergezellig.
Het komende weekend gaan we het rustig aan doen. We houden jullie op de hoogte.
Kwa Heri

Dit stukje is voor Frans

We hebben zoveel mogelijk proberen uit te zoeken, met als resultaat:

- de grootte van de zuurstofcilinder was onduidelijk, staat nergens beschreven, maar volgens de medewerkers is het 6,8 m3
- de flessen worden afgevuld geleverd met 200 atm
- de diameter van de schroefdop (halothane) is ca. 12 mm
- jouw vraag of lucht geleverd kan worden, en ook de prijzen hiervoor, wordt uitgezocht door mama Msofie
- de zuurstofconcentrator is meegekomen en staat op de Pediatrics Ward. Volgens het vpk. en co-ass. wordt hij regelmatig gebruikt

Helaas is de foto van het halothane niet zo helder, we hopen dat je er toch iets aan hebt. Zoniet, dan laat maar weten, en doen we het opnieuw.

• 15 December 2007 - 07:47

Jos, Linda En Tim:

Hoi hoi,

Jeetje, wat een verhalen!
    Gaaf hoor. Leuk te lezen dat jullie zo goed ontvangen worden!!
    Wij gaan vandaag door de vrieskou lekker boodschappen doen en daarna de kerstboom opzetten .... hoe is het met jullie kerstlampjes?

Groetjes vanuit het Tilburgse!
    JLT

• 15 December 2007 - 08:50

Guus Linda Jurre Isa:

Ha alemaal. Wat leuk om weer wat te horen. De foto's zijn echt super. Daar gaan we echt met zijn allen voor zitten.
    De kinderen vragen dan lekker veel.
    Hier is het lekker koud. wie weet, misschien een witte kerst????

Groetjes GLJI

• 15 December 2007 - 22:34

Ad En Ans:

Leuk te horen dat jullie het zo goed maken en we hebben de indruk dat jullie daar zinvol swerk kunnen doen.Hier alles oke.
    groetjes
    Ad/Ans

• 16 December 2007 - 14:18

Els:

Wat een wereld van verschil. Wel super gaaf om te lezen, wordt een beetje jaloers. Maar geniet van deze super ervaring.

Groetjes vanuit Den Bosch

• 16 December 2007 - 21:11

Corry:

Wat een hoop informatie met fotomateriaal hebben jullie al.
    We krijgen zo wel een kleine indruk van het leven daar.
    Hoe gaan de werkdagen?
    Is het zwaar voor jullie.
    En kunnen jullie na zoveel indrukken wel s'nachts in slaap komen.
    Leuk om te horen dat je zo vriendelijk ontvangen wordt.
    En natuurlijk is het wel een klimaat dat jullie wel bevalt.
    Tilburg:
    De kerstbomen staan nu overal wel weer hier in de kamers.
    Het wordt wat kouder hier.
    Misschien kan men zelfs op het eind van de week op kleine watertjes schaatsen.
    verder hier alles goed.
    veel groetjes en liefs, corry.

• 17 December 2007 - 16:35

Wim De Rooij:

Indrukwekkend verhaal met foto's, wat hebben wij het hier dan goed. Dit is echt terug naar de "basics".
    Een goed en leerzaam verblijf in Tanzania.

Groetjes Wim de Rooij

• 18 December 2007 - 18:31

Mieke:

Hallo!
    Hoe is het daar? Wat een ervaringen al en het avontuur is nog maar net begonnen! Erg leuk en interessant om jullie zo te volgen, dus blijf maar goed foto's en berichtjes plaatsen!
    Veel plezier en succes nog!
    Groetjes Mieke
    PS het is een gezonde dochter geworden: Mare

• 18 December 2007 - 22:15

Marion En Theo:

Mooi dat de eerste ervaringen zo bijzonder zijn. Dat wordt een heel andere kerst; Wij hier heel erg (en soms door oma extra) verwend; en bij jullie bijna de omgekeerde wereld.
    Veel succes

Theo

• 19 December 2007 - 00:03

Anna-Marie:

Lieve Sjef en Annelies

Fijn te horen dat jullie t naar je zin hebben; volop genieten van het mooie weer. Ik ga vrijdag ook naar de zon en hoop mooi strandweer te treffen. Ga zo door met mailen want we genieten van jullie verhalen en foto's.

Groetjes en houdou Anna-Marie

• 19 December 2007 - 22:29

Guus:

Hai broertje en (schoon)zus.
    Sta verbaasd over het toch nog ontbreken van basale zaken daar. Je zou toch denken dat elastiek, bietjes, paperclips etc algemeen goed waren. Kun je tenminste die losse vellen bij elkaar houden.
    Het milieu speelt geen al te grote rol daar zo te zien aan jullie afvalcontaner.
    En wij ons maar drukmaken over Kyoto, klimaatveranderingen etc.
    Toch fijn dat jullie daar zo erg nuttig en wenselijk bezig zijn.
    Een ding is zeker, het is daar warmer dan hier. (schaatsweer)
    Ben benieuwd naar jullie volgende bericht.
    Tot lezens, en veel succes verder.
    Guus

• 20 December 2007 - 00:52

Orly:

Hoi Sjef en Annelies,
    Hele leuke foto's. Ik ben onder de indruk. Jullie zullen vast een mooie tijd tegemoet gaan met veel ervaringen. We zullen jullie volgen via de site.
    Alvast hele fijne, bijzondere feestdagen toegewenst. Ben nu al benieuwd naar jullie volgend verhaal.

Groetjes Orly

• 21 December 2007 - 10:06

Frans:

Hoi Sjef en Annelies
    Leuk om jullie ervaringen te lezen en natuurlijk ook heel herkenbaar voor mij. Bedankt voor de reactie mbt de zuurstofflessen enz., ik denk wel dat we hiermee vooruit kunnen en hopelijk is het anesthesietoestel gauw klaar.
    Geniet van jullie verblijf in Tanzania.
    Fijne feestdagen, Frans

• 23 December 2007 - 17:06

Ingrid Verhoeven:

Hoi Annelies en Sjef,
    wat een prachtig avontuur beleven jullie daar, ik ben danig onder de indruk van jullie verhalen en foto's. Vandaag pas voor het eerst tijd gehad om op m'n gemak te lezen en te kijken, wat een belevenissen!!
    Heel veel succes met jullie mooie werk, en hele fijne kerstdagen samen met de mensen om jullie heen in het verre Tanzania. Dikke kus van Ingrid en Henk Verhoeven.