Hier zijn we dan! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Hier zijn we dan! - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Hier zijn we dan!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

10 December 2007 | Tanzania, Same

De reis naar schiphol is zondagmorgen prima verlopen. Met een volgeladen auto (Jos, Linda, Lonneke en wij) kwamen we om 7.00u aan. Inchecken en bagage inleveren verliep voorspoedig, en toen kregen we nog onverwacht bezoek van Corry, Liesbeth, Martin, Jorik en Mischa. Een superverrassing. Nog even gezellig aan de koffie en dan is het toch echt zo ver. We gaan vertrekken! Het afscheid was zoals we verwachtten, emotioneel, maar heel speciaal.

De douane is een ander verhaal. De rij is superlang en alles wordt grondig gecontroleerd. Blijkt er vandaag een supervisor bij te zijn, dus iedereen doet extra zijn best. Helaas voor ons hadden wij een kurketrekker in onze handbagage. Sjef was daardoor de gelukkige, dat hij alles uit zijn koffer mocht halen. Als ik dan ook nog mijn riem af moet doen, voelen wij ons een beetje crimineel.

De vlucht was super, en we hebben veel kunnen zien. Als we dan eindelijk na 8 ½ uur in Kilimanjaro airport aankomen, komt de warmte ons tegemoet. En ook de kenmerkende geur van de tropen (vlgs. Liesbeth). We weten meteen wat je bedoelt.
We worden opgewacht door Lieke en Maarten. Ook haar ouders zijn met ons meegereisd, zodat we daarna met z’n allen in een verlengde Landrover naar Same gaan. De bagage gaat met enige moeite op het dak, en we blijven dan maar in de gaten houden dat er niks afvalt. De weg valt ons alles mee, maar het is een lange zit. Ruim 2 ½ uur. We zijn blij wanneer we er zijn.
Ondanks dat we heel erg moe zijn, wil slapen echter niet lukken.
Als we dan toch in slaap zijn gesukkeld worden we om ca. 4 uur alweer gewekt. Tof, kraaiende hanen. En ze houden lang vol.
Uiteindelijk dan maar om 6.00u opgestaan, en lekker douchen. Lekker douchen? Wat is dat? Er komt geen druppel water meer uit de kranen. Nu begrijpen we waarom er gevulde emmers water klaar stonden. Die zijn dus zo leeg.

Om half 8 staat father Kessy voor de deur. Hij nodigt ons uit voor het ontbijt. Lekkere ugali (maispap) met zure melk en suiker. Sjef vindt dat je met de traditie mee moet gaan. Gelukkig is er ook wat brood, en het smaakt prima.

We hebben met Lieke afgesproken, en we ontmoeten haar met familie halverwege Sametown.
Nu gaan we alvast een kijkje nemen in het ziekenhuis. Ondertussen kan Lieke afscheid nemen en krijgen wij al heel veel te zien. Indrukwekkend.
Hierna gaan we naar Sametown op zoek naar een Tanzaniaanse simkaart en het internetcafé. Dit is wel fijn om te weten. Ook nu weer afscheid nemen, maar nu van Lieke en dan gaat het voor ons echt beginnen. Morgen de officiële introductie samen met Norbert Mchomvu.

Het avondeten was een verrassing. Aangezien er nogal wat gasten waren, was er superuitgebreid gekookt. Weliswaar rijst, maar het heel veel variatie erbij. Van vis tot rundvlees tot zoete bananen. Het blijkt ook nog Mango tijd te zijn, dus die staan steeds op tafel, en zijn inderdaad lekker.

We proberen er nog wat foto’s bij te plaatsen en hopen over een aantal dagen weer wat te kunnen schrijven.

Kwa Heri

• 11 December 2007 - 08:02

Jos, Linda En Tim:

Ha die papa en mama (opa en oma),

Jippie, wij zijn de eerste :).
    Hopelijk hebben jullie vannacht wel wat beter geslapen...

De eerste foto's zien er al indrukwekkend uit... we zijn erg benieuwd naar de rest!

Groetjes vanuit het Tilburgse!
    (eind deze week komt er nachtvorst!!

Jos, Linda en Tim

• 11 December 2007 - 10:12

Ton Pulles:

zo, dat is snel. Nu al een bericht van jullie en zelfs met foto's erbij. Leuk!
    Maak er een mooie tijd van.
    Groeten,
    Ton Pulles

• 11 December 2007 - 16:49

MP:

Zo luitjes, jullie zijn 'binnen'.
    Zo te zien zijn er in ieder geval bedden genoeg. Al is het wel wat anders dan een waterbed...
    De eerste foto's geven al wat indrukken.
    Voor nu: Werk ze, help ze en... geniet ze.

Groetjes uit Best

• 11 December 2007 - 17:39

Guus Linda Jurre Isa:

jippie wij zijn de vierde.
    jurre zei: hee een bruin mens. Dat was wel het het meest indrukwekkende voor hem.
    Leuke foto's hoor. we hebben lekker met zijn allen de foto's bekeken en hopen dat er nog meer komen. jurre en Isa vinden ze prachtig.

Groetjes van glji

• 11 December 2007 - 22:23

Marion En Theo:

What a difference a day makes....

een indrukwekkende start; er zullen nog veel indrukken volgen !!
    Groeten en succes

• 11 December 2007 - 22:35

Guus:

Hallo daar beiden.
    Indrukwekkende start/foto's en verhaal.
    Heb zo wel al de indruk dat jullie daar veel goeds kunnen doen. Wel knus zo'n klein bedje met z'n twee? Hoop toch dat je voldoende nachtrust krijgt.
    Sjef mocht je toevallig nog tegen een
    'water'probleem aanlopen laat het dan weten. Misschien kan ik iets betekenen.
    Benieuwd naar volgend bericht.
    Houdoe Guus

• 12 December 2007 - 17:38

Corry:

Zo nu zijn jullie er , en het is op de foto's te zien al een wereld van verschil.
    We vonden het een bijzonder ochtend op schiphol , veel liefs corry. Veel succes met het acclimatiseren en met de eerste
    werkzaamheden straks , bye bye

• 13 December 2007 - 10:20

Marie-Therese:

Hoi collega's,

Hier vriest het vandaag. Wat een contrast met wat ik zie op de foto's. ik hoop dat jullie inmiddels je draai en beetje hebt gevonden en dat slapen beter gaat op dat comfortabele bed!!

Het gaat jullie goed, geniet en maak er een mooie tijd van.

Ben benieuwd naar de volgende foto's.

Dikke kus MT

• 14 December 2007 - 09:31

Hanny:

Ha die globetrotters,

leuk om jullie avontuur te kunnen volgen, lekker weertje daar he. Wat een ervaring moet dat zijn. Ben benieuwd naar de volgende foto's.
    Veel succes!

Groetjes, Hanny

• 14 December 2007 - 14:00

Chantal:

Wat leuk zo snel al een bericht van jullie. Heel veel succes met jullie eerste werkdag daar. Eerst maar even rondkijken en indrukken opdoen.

Vele groetjes,
    Chantal Verboven

• 14 December 2007 - 15:04

Bart:

Een mooi begin van een onvergetelijke reis!

Succes met werken en zorg daarnaast voor een hoog "geniet gehalte"!

Groet uit Best

Bart

• 16 December 2007 - 23:53

John Van Rosmalen:

hey,wat spannend allemaal, maar eveneens geweldig om dit te mogen en kunnen ervaren.Ik wens jullie een heel leerzame en intens fijne tijd toe. Veel succes bij wat jullie daar doen en kunnen betekenen.
    groetjes,
    John van Rosmalen