Veel extra uitjes - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Veel extra uitjes - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Veel extra uitjes

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

06 Februari 2008 | Tanzania, Same

Een onverwacht uitje. Genes Kateri heeft een speciale route voor ons in petto. De afspraak is 9.30u, wat natuurlijk 10.00u wordt, maar daarna blijkt elders, dat we tot 11.00u moeten wachten. Het blijkt achteraf echter de moeite waard, want we gaan naar de andere kant van de berg. We ontmoeten 3 nederlanders, waaronder Arjan (groeten voor Vincent en Jantine) van het project See You in Djibouti. (www.syid.org). Het is een zeer interessant project, wat gaat over het planten van jatropha. De zaden van de boom kan tot olie verwerkt en voor veel doeleinden gebruikt worden. Men is bezig om de mensen hier te stimuleren om dit product te telen.
De District Counsel (vergelijk: comm. v.d. koningin) sluit aan en het lijkt een sjieke dag te worden. Journalisten sluiten aan en als klap op de vuurpijl, media van ITV, een tv zender. Helaas zijn wij, zoals ons mam zou zeggen, op z’n boerenflötjes gekleed, maar ja, hier hadden wij niet op gerekend. Sjef zijn jezussneakers en ¾ afritsbroek steken mooi af naast het gestreken pak en de glimmende schoenen van de D.C. De route is echter fantastisch en weer haast niet te beschrijven. Geregeld stappen we uit om e.e.a. te bekijken, lopen dwars door de bush en genieten maar. Later komen we bij een dorp voor een presentatie, lunch en vragenuur. De ontvangst is weer te gek: zang en dans, gejuich en gejoel, en de mensen waren erg geïnteresseerd in het project.
Het wordt wel een lange zit en zijn blij dat we rond 18.00u vertrekken om nog net voor donker thuis te komen.

Een onverwachte vrije dag werd het maandag j.l. De bisschop gaat naar een bruiloftsfeest in Kisangara juu. Dat betekent heel hoog de bergen in. Of wij mee willen? Natuurlijk, da’s weer boffen. Zo hoog zijn we hier nog niet geweest. Weer prachtig dus, maar ook heel erg eng, zonder vangrail o.i.d. De bisschop is in zijn nopjes en vindt dat hij een zeer goede mountaindriver is. Hij heeft gelijk.
Op de top staat een prachtige kerk. De bruid en bruidegom (neef van de bisschop) hebben 2 uur op ons staan wachten, want wij waren natuurlijk te laat, maar het wordt (hoe kan het ook anders) een hele happening. Na de dienst gaat iedereen naar het huis van de familie en het hele dorp komt mee. Zingen, dansen, klappen, heel veel eten, speciale felicitaties etc. etc. wij kijken onze ogen uit.

Als we terugkomen in het ziekenhuis na deze paar heerlijke vrije dagen, blijkt dat bijna elke patiënt een nieuw dossier heeft. Dat is voor ons een flinke opsteker. Er zijn veel rapportages enkel in het swahili, maar dat maakt niet uit. Er is in ieder geval gerapporteerd, en daar gaat het om.
We hebben nog een paar leuke dingen kunnen doen van ons laatste gesponsorde geld. M.n.:
- we hebben een flinke stapel schriften gekocht. Samen met de meegenomen balpennen, potloden en liniaaltjes, gaan wij deze samen met zr. Honorata deze week afgeven bij een maasai primary school. (voor ons dus nog een leuk uitje in petto)
- het resterende bedrag geven we uit aan lakens. In totaal kunnen we er nog 50 kopen. Het is de bekende druppel, maar alle beetjes helpen.
Deze week is ook een nieuwe co-ass. begonnen. Samen met haar man, die tandarts is, komt ze hier ook 4 maanden werken. Fijn, nu wordt de tandartsstoel van Carla nog meer gebruikt.
Dit was het weer voor deze week
Kwa heri
Sjef en Annelies

• 06 Februari 2008 - 08:08

Ad En Ans:

Inderdaad...wie verre reizen doet kan veel verhalen.....is erg interessant. Fijn ook te merken dat jullie inzet gehonoreerd wordt (dossiers).
    Leuke carnaval gehad. Sebastiaan was verkleed als kuiken. (soms piep-kuiken) Motto volgend jaar: semmele meude in oewe egenste teed.(fonetisch iets anders geschreven.) Martijn en Daan zijn op wintersport.Verder alles hier oke. groetjes, Ad en Ans

• 06 Februari 2008 - 09:00

Jos, Linda En Tim:

Het blijft elke keer toch weer super om jullie verhalen te lezen, echt geweldig.
    Ik kan niet wachten om alle foto's en de rest van de verhalen te zien/horen.
    Geniet nog lekker van deze laatste maand!

Groetjes
    Jos, Linda en Tim

• 06 Februari 2008 - 10:01

MP:

Ha jongelui...
    Tja, en ons moeder zegt altijd nog wel: zorg dat je goed gekleed bent!
    Maar, alleen al daarbij te kunnen zijn, dat moet geweldig zijn.
    Trouwens die Jezus-Nikes zijn ook weer goed voor bij het contact met de bisschop, moet je maar denken.
    Nogmaals: geniet ze en veel groeten uit Best.
    Marjan en Peter.

• 06 Februari 2008 - 10:42

Vincent:

Goed bezig mensen!
    Mochten jullie Arjan nog tegenkomen, doe hem veel groeten van ons.
    Geniet nog van de laatste weken!

• 06 Februari 2008 - 14:24

Jos Peeters:

jullie onderhouden een boeiende site met voor mij veel herkenbaars erin. Leuk dat jullie naar de aankomst van Arjan cs geweest zijn; weet ik dat ook weer. Hebben jullie Marga en de middelbare scholieren al ontmoet? die zijn nu ook daar.
    bedankt voor alle info en foto's; ik volg het zoveel mogelijk (hoewel: ik heb nu 3 sites of weblogs te volgen.
    Ook erg leuk om te vernemen is dat over die dossiers. Daar zullen diverse mensen blij om zijn.

• 06 Februari 2008 - 20:54

Ad:

Sjef en Annelies,
    inmiddels al julie felicitatiekaart gekregen....bedankt, groetjes
    Ad

• 06 Februari 2008 - 22:52

Theo En Marion:

Mooie verhalen en avonturen; geniet ervan !!
    En Btw; die politici in die gestreken; gestreepte pakken met gepoetste schoenen..............Da's overal een apart slag volk. Groeten uit Etten - Leur

• 09 Februari 2008 - 02:58

Jan Rensen:

Zo, omdat wij net retour zijn van onze reis heb ik alle 12 berichten van jullie achterelkaar gelezen( je snapt 't ; nachtdienst). Hartstikke leuk en een hele belevenis wat jullie allemaal meemaken. Geniet er maar volop van want het einde nadert.
    Zoals jullie ws wel weten was ons einde ook bijna definitief geweest. Was wel het meest indrukwekkende avontuur aller tijden. Gelukkig hebben we geen trauma's o.i.d. er aan overgehouden en zijn na 2 weken weer retour Chili en Argentinie gegaan en hebben daar ruim 6 weken nog een goede tijd gehad. Was ook fijn om wat afstand te nemen, maarja, eenmaal weer in Nederland kunnen we 't verhaal nog wel 100x vertellen. Nou ja, goed voor de verwerking zullen we maar zeggen.Wel, in het ziekenhuis is de grootste verandering dat Myriam en ik nu met 't Theriak-systeem moeten werken; we zitten nog in de gewenningsfase.
    Hee, beiden, wij wensen jullie nog een onvergetelijke laatste weken en we denken geregeld aan jullie, we zien elkaar wel weer in de nachtdienst, groeten, ook namens "de vrouw" ,Jan!

• 10 Februari 2008 - 12:58

Lonneke:

Ha pap en mam,

Ik was vooral onder de indruk van het vlechtwerk ;) Probeer dat even onder de knie te krijgen, dan wil ik graag model staan voor je als jullie terug zijn! Hahaha, nog een maandje, geniet ervan!

Kus en knuffel, Lonneke

• 12 Februari 2008 - 20:30

GuusHildaTara:

Hallo Luitjes,
    Dat is nog eens profiteren lees ik. Ik wed dat jullie straks ook weken nodig hebben om alles te vertellen. Kunnen we mooi de avond van Ans voor benutten!!!
    Schitterende foto's ook. Daar steken onze carnavalsfoto's toch wel bij af. Ik heb je overigens wel gemist tijdens en na den opstoet Sjef.
    Van Tara moet ik jullie nog hartelijk bedanken voor de kaart. Ze was wel verrast. Dacht dat ie uit Tanzania kwam.
    Hier gaat alles maar zijn gangetje. Niet van die denderende verrassingen waar jullie mee geconfronteerd worden.
    Nog 4 volle weken en dan...

groetjes HGT