Laatste bericht uit Tanzania - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Laatste bericht uit Tanzania - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Laatste bericht uit Tanzania

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

04 Maart 2008 | Tanzania, Same

Vorige week hebben we onze vrije dag benut om eens een ander stukje Same te zien. We hebben een flinke wandeling gemaakt door het gebied aan de andere kant van de “snelweg”. Hier ontdekken we een leuke wijk van Same met heel veel pittoreske plaatjes en mooie vergezichten. Ook het vervallen treinstation ziet er schilderachtig uit. Van gevangenis, ‘kantoren’, kerken, simpele en wat moderne huizen, pakezels, baobabs, spelende kinderen, kortom genoeg te zien om een hele tijd hier door te brengen.

Aangezien we ook nog zo’n fantastisch weekend hebben gehad, schrijven we toch nog maar een stukje voor onze website. De reis naar Hedaru verliep voorspoedig, ondanks dat we met de daladala zijn gegaan. Binnen één uur waren we er en al snel worden we door broeder Mozes opgehaald. Voor de outsiders: we gaan naar de ‘brothers of the good sheperd’. Salvatore gaat zijn moeder naar Dar es Salaam brengen en ondertussen krijgen wij een rondleiding. Er is een grote werkplaats waar kinderen les krijgen, een kerk, vee en een superprachtige omgeving. We krijgen een mooie rondrit en worden getracteerd op een superpicknick bij de Ruvu river. De sfeer is optimaal, rust, je hoort ’t water kabbelen, vogels fluiten en vlakbij zitten 2 apen kiekeboe te spelen.
In deze omgeving zijn ze ook een nieuwe school en een dispensary aan het bouwen m.b.v. canadese en duitse sponsors. Ze hopen dit zo snel mogelijk in gebruik te kunnen nemen, aangezien er in de buurt veel mensen wonen die geen hulpverlening in de buurt hebben.
Hierna volgt een wandeling door Mabilioni. Dit zijn drie hele kleine, arme, primitieve dorpen. De broeders doen hier goed werk, en worden met open armen ontvangen.
Bij enkele mensen worden we binnen uitgenodigd en jawel hoor, ook hier krijgen we weer een cadeau. Sjef is de gelukkige die de kip in ontvangst mag nemen. Ze gaat nogal te keer, maar de poten worden vastgebonden, en Sjef doet alsof hij niet anders gewend is.
Het is al laat als we afscheid nemen, maar op de terugweg stoppen we nog bij een klein weeshuis. Hier wonen 12 kinderen, waarvan de helft met HIV is besmet, in een gezellig huis. De matron is trots en laat ons alles zien. De slaapkamertjes zijn klein, kinderen slapen met drieën in één bed, er is weinig speelgoed, maar de kinderen zijn erg vrolijk. Natuurlijk krijgen we ook nog een voorstelling. Geweldig.
Het is al bijna donker als we thuiskomen, ons bed wordt gedekt, een ‘douche’ geregeld, kortom we worden door de broeders erg in de watten gelegd. We hebben ervan genoten!

Op het ziekenhuis hebben we ook al een ‘afscheidsdag’ achter de rug. Aangezien er de laatste dagen bijna niemand van de leiding aanwezig is i.v.m. veel overlegmomenten in Moshi, volgt ons officiële afscheid pas donderdag. Daarom hebben we op maandag van de meeste mensen vast persoonlijk afscheid genomen. We dachten in een uurtje klaar te zijn, maar zoals het meestal hier gaat, het neemt nogal wat tijd in beslag. Het is wel een superleuke dag geworden, en voor we er erg in hebben is het al weer 18.00u.
We hebben nog wat afscheidsdineetjes voor de boeg, dus deze week zal snel voorbij gaan.
Vrijdag is DE dag. Norbert zal ons vroeg ophalen, we willen er een leuke middag van maken en dan………………richting Nederland.
Tutaonana

• 04 Maart 2008 - 06:18

Judith:

Ha ha, snelle reaktie he.
    tot bbq's vanavond.
    Groeties.

• 04 Maart 2008 - 06:37

Jos, Linda En Tim:

Hoihoi,

Ik weet niet of jullie dit nog lezen in Tanzania, maar de foto's zien er weer indrukwekkend uit.
    Veel plezier nog de laatste dagen en een prettige en veilige terugreis naar Nederland. Tot zaterdag!!!

Groetjes Jos, Linda en Tim

• 04 Maart 2008 - 12:00

Chantal:

Jambo,

Nog een paar dagen en dan zit jullie grote avontuur er weer op. Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Geniet nog 100% van jullie laatste dagen, en een hele goede, veilige reis terug naar Nederland.

Groetjes, Chantal

• 05 Maart 2008 - 11:44

Karin V K:

Hallo Sjef en Annelies,

Nemen jullie de kip mee naar Nederland ;-)?
    Safari njema en tot snel.
    Groet
    Karin

• 06 Maart 2008 - 11:47

Liesbeth En Martin:

Vandaag dus voor jullie het officiele afscheid. En morgen het vliegtuig in. Het zal weer raar wezen om hier te zijn.
    Ook al lezen jullie dit misschien niet meer in Tanzania - toch wesnen wij jullie een goede reis en een warm welkom in Nederland.
    liefs, ook van Jorik en Mischa

• 06 Maart 2008 - 13:45

Marjan En Peter:

Nog even genieten van 't mooie Tanzania, en dan... op weg !
    Goede reis toegewenst.
    We hopen jullie snel weer te zien.

Groeten uit Best

• 06 Maart 2008 - 19:28

Rofisama:

Nog even op de valreep jullie een goede terugreis gewenst! Wat gaat de tijd toch snel, al weer drie maanden voorbij. Al met al is het denki voor jullie een prachtige tijd geweest.

groetjes Rob, Marie-Louise, Sanne & Maartje

• 07 Maart 2008 - 12:52

Marjorie:

Ha Sjef en Annelies,

Terwijl ik dit schrijf zijn jullie weer op de terugweg. Terug naar de Westerse wereld, terug naar jullie kinderen en terug naar de kou. Hoop dat jullie een goede reis hebben ( gehad) en tot ziens weer in "ons" Twee Steden. Kijk er naar uit om met jullie de ervaringen uit te wisselen.
    Groet Marjorie

• 08 Maart 2008 - 10:29

Myriam En Jan:

WELKOM THUIS, FIJN DAT JULLIE ER WEER ZIJN!!!!

• 08 Maart 2008 - 16:41

Anouk En Karin:

Hey Sjef en Annelies,

Het zit er weer op!!!
    Hebben jullie een goede reis gehad? Het was vast fijn om iedereen weer te zien!
    Heel erg bedankt nog voor jullie smsje! Wij gaan hier nog even lekker verder genieten in Same! We houden jullie op de hoogte!

Groetjes Karin en Anouk.

• 09 Maart 2008 - 09:56