Al weer drie weken voorbij - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Al weer drie weken voorbij - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Al weer drie weken voorbij

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

29 Oktober 2014 | Tanzania, Same

Woensdag 29 oktober 2014.
De tijd gaat snel hier, alweer drie weken zijn er voorbij. Toch voor mijn gevoel al wat zaken afgewerkt. Er blijven echter altijd onderwerpen die nog bespreekbaar zijn, bestaande of nieuw ontstaan! Zo vroeg Kibunga vorige week aan mij of ik iets aan de waskar kon doen. Dit zijn ook hopeloze gevallen geworden, hoewel ze nog niet zo oud zijn. Volgens mij nog "gemaakt" door Chantal. Er zit wel verschil in de verschillende afdelingen die ze gebruiken, sommigen zien er beter uit dan anderen. De waskar van ward 3 (mannenafdeling) is naar mijn mening degene die de kroon spant: de zak zelf is aan verschillende kanten ingescheurd en lijkt het niet lang meer vol te houden. Ook het frame is aan onderhoud toe: de buizen zien er nog stevig uit, maar een likje verf kan geen kwaad. Het grootste euvel zijn echter de wielen, hoewel...... het waren vroeger wielen! Bij drie van de vier "ronde vormen" is het rubber volledig verdwenen. Rijden is onmogelijk geworden dus wordt er, soms met een volle zak, getrokken en getild om de kar daar te krijgen waar je hem wil hebben. Volgens Kibunga waren er wel wielen ooit besteld maar zijn ze nog steeds niet gemonteerd. Dus ik op weg naar Fabian om navraag te doen. Hij weet van niets en ik sleep hem mee naar de afdeling. Daar schrikt hij toch wel even van de aanblik van de kar. De zak ziet er inderdaad niet uit en als hij dan ziet dat het gevaarte bijna gedragen moet worden i.p.v. rijden begrijpt hij wel dat hier iets aan gedaan moet worden. Ik vertel hem dat ik desnoods zelf die wielen eronder zet als hij mij het gereedschap geeft. Later komt hij terug met de boodschap dat die wielen helemaal niet besteld zijn! Dus nu kunnen we eerst nog uit gaan zoeken waar we die kunnen halen! Wordt vervolgd.

Gisteravond kwam Norbert mij ophalen voor een gezellig avondje: Jan van der Meulen, de oprichter van de stichting Sintan, was naar Same gekomen voor een dag en hij nodigde ons uit voor een etentje. Altijd prima,nietwaar! Dus samen met Norbert op weg naar het Luthern Centre in de "hoofdstraat" van Same, want daar zat hij in vergadering. Even snel een hernieuwde kennisemaking en rustig afgewacht tot de vergadering voorbij was. Hij wordt vergezeld door zijn schoonzoon, die tegenwoordig de administratieve zaken van Sintan op zich heeft genomen. Hij zag er goed uit, maar vertelde dat hij de komende tijd nog twee keer " onder het mes" moet: een keer voor een maligne gezwel bij zijn neus en een tweede operatie voor vervanging van zijn kunstheup. Als zijn vergadering is afgelopen, rijden met Norbert naar het Nzoroko-hotel, waar ze de nacht zullen doorbrengen. Daar gaan we lekker dineren terwijl we ondertussen weer veel ervaringen uitwisselen en leuke anekdotes vertellen. Voor Patrick, de schoonzoon, is het zijn eerste kennismaking met Afrika en hij vindt het heel "bijzonder". Na de maaltijd nemen we buiten op het terras nog een afzakkertje. Het is een aangename temperatuur en zo tikt de klok toch stiekem verder door. Uiteindelijk wordt het toch de hoogste tijd om te gaan en nemen we afscheid van elkaar. Norbert brengt mij terug naar de diocese. Vanmorgen was het nog steeds erg rustig op de mannenafdeling. Heb her en der nog wat rondgekeken en daarna naar de counsil gelopen. Wilde aan Josephat gaan vragen wanneer hij van plan was om de overige PC's van het ziekenhuis aan te sluiten op het internet. Toevallig was hij dat vandaag of morgen van plan. Toen ik hem vroeg om eventueel ook twee PC's van de school hierop aan te sluiten vertelde hij me dat dit niet in het budget zat. Ik zal hierover verder navraag doen. Terwijl ik dit zit te beschrijven gaat mijn telefoon: Het is Margot! Zij is gisteravond samen met Albert aangekomen en zit nu in Moshi! Zo te horen voelt ze zich opperbest. Morgen vertrekken ze voor twee dagen op safari en daarna komen ze naar Same. Gezellig! Maandag gaan we met zijn vieren, want dan is Annelies ook gearriveerd, naar Ruvu Lesirwai Marwa (Maasai dorp) Margot heeft ook heel veel materiaal bij voor het schooltje dus dat wordt een gezellig uitje.

• 30 Oktober 2014 - 08:54

Marjo:

Hallo Sjef,

Alweer 3 weken in Same....de tijd gaat inderdaad snel.
    Leuk weer om te lezen waar jij de afgelopen weken mee bezig bent geweest, zeer herkenbaar ook.
    Gezellig als over een paar dagen Annelies, Margot en Albert ook in Same zijn. Leuke dingen doen, schooltjes bezoeken, hartstikke leuk is dat. Daar heb ik ook zo'n goeie herinneringen aan. ( een beetje jaloers op jullie ben ik wel hoor.....)
    Sjef ik wens jou en Annelies, Margot en Albert, een heeeele fijne week toe, geniet ervan en ben benieuwd naar je verhalen.
    Een mooie tijd in Same met Annelies.
    Lieve groetjes aan jullie allen.

Sjo.

• 30 Oktober 2014 - 09:14

Marjan En Peter:

Ha Sjef.

Nog even en de hele bups is compleet:
    Annelies is inmiddels onderweg.
    Fijne tijd same(n).

Groet en tot ziens.
    MP

• 01 November 2014 - 19:47

Guus:

Hola hermano,

Ja times fly als je zo druk bezig bent. Voor ons zitten de 4 weken er al weer op. Nu begint voor jullie de vakantie. Heel veel plezier samen, veel te kijken en let goed op jullie zelf.
    Stuur een dezer dagen een appje over Nieuwjaars borrel.
    Groetjes ook van Hilda
    Saludo Guus

Verslag uit: Tanzania, Same

Terug naar Same

Hallo allemaal,

Na onze eerste reis 7 jaar geleden, zijn wij al verschillende keren teruggeweest in Tanzania.
Iedere keer bezoeken we ook Same en het district hospital. Bij elk bezoek is het alsof je niet bent weggeweest.
Het begon daarom weer te kriebelen om voor langere tijd te gaan, en in oktober reizen we weer naar Tanzania om te werken in het Same district hospital .
Sjef vertrekt 8 oktober en Annelies volgt een paar weken later.
Eind november komen we dan samen weer terug naar Nederland.
We verblijven weer op de diocese

Voorbereidingen zijn weer in volle gang. Er moet toch altijd meer geregeld worden dan je denkt.
Malariatabletten, Deet en onze uniformen liggen al klaar..
Gelukkig gelden al onze inentingen nog, dus daar komen we goed vanaf.

Vluchtgegevens Sjef
KL0569 Amsterdam-Kilimanjaro 8 oktober 10.10u
Tanzaniaans telefoonnummer 00255786345894 of 00255685651753 (als het simkaartje nog geldig is)

Ondertussen hebben we ook al heel wat sponsorgeld bij elkaar.
Waar we dit aan uitgeven, dat beslissen we in Same.
Het kan ook zijn dat we een donatie doen aan het weeshuis met gehandicapte kinderen.( Mother Kevin Hope Centre)
We laten dit in ieder geval weten op onze site, zodat jullie weten waar jullie geld naar toe gaat.
Behalve geld, hebben we veel leuke kinderkleding gekregen voor het weeshuis. Met dank aan de 'vrienden van het Hoefke' in Bergen op Zoom.
Veel ballonnen komen nog van collega Helma, hollandse cadeaublikken van lieve buren en vrienden om uit te delen. Ook een beetje, dankzij de Postcodeloterij.

Al met al wordt het weer een spannende tijd, maar we hebben er erg veel zin in.
We zullen proberen om weer het e.e.a. op de site te schrijven of we laten wat weten via Facebook.

Hakuna matata
Tot snel