Eerste dagen - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

10 Oktober 2014 | Tanzania, Same

Na een voorspoedige autorit ben ik al snel op Schiphol
Ik loop door de pascontrole naar de andere zijde en wandel daar wat rond. Veel is er niet te zien maar zo kom ik nog wat tijd door. Als ik tegen half tien langzaam naar de gate loop waar ik moet zijn zie ik dat er al een lange rij staat. Er is echter nog niet begonnen met doorlaten, dus sluit ik rustig aan en wacht maar af. Uiteindelijk kom ik ook vlot door de straling heen en wacht in de ruimte ernaast rustig tot we in het vliegtuig kunnen.
Ik heb een stoel aan het gangpad en naast mij aan het raam zit een jongeman. hij blijkt later een amerikaan te zijn (fysician) en op weg naar Arusha om de Kili te gaan beklimmen. Gedurende 8 dagen en dan vliegt hij weer terug. De vlucht is voortvarend (wind in de rug?) en met wat lezen, slapen en kastje kijken komen we onze tijd wel door. Om 19.45 uur landen we op airport Kilimanjaro. Het hebben van een visum heeft nu wel zijn voordelen en zo komt het dat we voor Afrikaanse maatstaven redelijk snel buiten staan. Het wachten op de koffers heeft meer tijd nodig! Uiteindelijk komen die van mij ook op de band te liggen. Gauw op de kar en dan naar buiten. Norbert staat me al op te wachten en het weerzien is prettig. De koffers in de auto en dan op weg.... Het blijkt onderweg niet zo druk te zijn maar het is toch constant opletten: auto's zonder licht, met 1 licht of twee lichten recht vooruit in je gezicht. Grote vrachtwagens die vrolijk of hard scheuren of als een slakkengangetje onze vooruitgang belemmeren. Na ruim anderhalf uur komen we dan toch aan op de diocese. Dit voelt weer erg vertrouwd aan. Onze oude kamer is ook nu weer voor ons geselecteerd en dat vinden wij allebei wel fijn. Het ziet er allemaal netjes en goed verzorgd uit, het bed keurig opgedekt. Ik neem afscheid van Norbert en dan overvalt de weemoed toch een beetje. Ik begin wat tassen uit te pakken, maar algauw wordt het een rommeltje en ik stop er maar mee, morgen opnieuw beginnen.
Ondanks de vermoeidheid duurt het toch nog wel even voor ik in slaap val, vreemd allemaal.....


Donderdag 9 oktober.
Ik ben al vroeg wakker, maar voor ik opsta dommel ik toch een paar keer weg. Na het ochtendritueel begin ik wat op te ruimen en in korte tijd heeft alles een plaatsje gekregen. Uiteindelijk is het al bijna half negen als ik me naar buiten begeef voor het ontbijt. Daar kom ik de bisschop tegen in gesprek met een "collega". Hij weet nog wie ik ben en we schudden elkaar de hand.
In de eetzaal is iedereen al weg. Rustig eet ik nog wat en daarna help ik het meisje met afruimen. Ik had een stuk kaas bij me en ook een pak hagelslag. Zij beloofde om dit de volgende ochtend ook op de tafel te zetten. Na het ontbijt ga ik op stap. Ik wil graag zo snel mogelijk de koppeling van telefoon en laptop in orde hebben om op deze manier deze berichten sneller door te sturen. Dat blijkt vlugger gezegd dan gedaan. Ik wil ook nog even geld pinnen maar de beide automaten die het dorp rijk is weigeren mij geld te geven. Gelukkig heb ik nog wel wat voorraad. Ik loop op de terugweg even door de ruimtes van het ziekenhuis. Hier kom ik alweer enkele bekenden tegen, waaronder Mgimba. Met haar maak ik de afspraak dat ik later terugkom met mijn telefoon om die koppeling te maken. Terug op de diocese bel ik even snel met Annelies. We zijn blij elkaar weer even te horen! Er blijken gasten te zijn van de bisschop die voor vergadering aanwezig zijn. Zij zijn juist klaar met het eten. Snel schuif ik aan naast father Deo. We babbelen nog wat maar dan moet ook hij alweer weg voor het vervolg van de vergadering. Ik pak mijn spullen en loop terug naar het ziekenhuis. Mgimba is juist klaar met haar shift, maar ze moet toch blijven omdat ze nog een vergadering heeft. Ze helpt mij met het opnieuw verwerken van mijn simkaartje zodat we ook daarmee kunnen internetten. Op deze manier kunnen we sneller en comfortabeler onze gegevens doorsturen. Ik ben benieuwd of het gaat lukken straks......

Foto's doorsturen, dat laat nog even op zich wachten.
En........dan heb ik nog een nieuw telefoonnummer:
00255788625009

  • 10 Oktober 2014 - 16:03

    Marjan En Peter:

    Ha Sjef,
    Goed om weer eens zo'n reisverslag te lezen.
    We gaan jouw (en later: jullie) reis met plezier volgen.
    Werk ze en geniet ze daar.
    Groeten uit Best.
    MP

  • 10 Oktober 2014 - 23:33

    Ton Pulles:

    Hoi Sjef,
    Het begin is weer gemaakt.
    veel plezier daar en doe iedereen de groeten.

  • 11 Oktober 2014 - 14:04

    Timme En Lonneke:


    Hè, die weemoed toch ook altijd :)

    Lieve papa (Sjef),
    Goed bezig! We zijn natuurlijk erg benieuwd naar foto's, maar dat komt wel. Heel veel succes daar,
    Veel liefs,
    Timme en Lonneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Same

Terug naar Same

Hallo allemaal,

Na onze eerste reis 7 jaar geleden, zijn wij al verschillende keren teruggeweest in Tanzania.
Iedere keer bezoeken we ook Same en het district hospital. Bij elk bezoek is het alsof je niet bent weggeweest.
Het begon daarom weer te kriebelen om voor langere tijd te gaan, en in oktober reizen we weer naar Tanzania om te werken in het Same district hospital .
Sjef vertrekt 8 oktober en Annelies volgt een paar weken later.
Eind november komen we dan samen weer terug naar Nederland.
We verblijven weer op de diocese

Voorbereidingen zijn weer in volle gang. Er moet toch altijd meer geregeld worden dan je denkt.
Malariatabletten, Deet en onze uniformen liggen al klaar..
Gelukkig gelden al onze inentingen nog, dus daar komen we goed vanaf.

Vluchtgegevens Sjef
KL0569 Amsterdam-Kilimanjaro 8 oktober 10.10u
Tanzaniaans telefoonnummer 00255786345894 of 00255685651753 (als het simkaartje nog geldig is)

Ondertussen hebben we ook al heel wat sponsorgeld bij elkaar.
Waar we dit aan uitgeven, dat beslissen we in Same.
Het kan ook zijn dat we een donatie doen aan het weeshuis met gehandicapte kinderen.( Mother Kevin Hope Centre)
We laten dit in ieder geval weten op onze site, zodat jullie weten waar jullie geld naar toe gaat.
Behalve geld, hebben we veel leuke kinderkleding gekregen voor het weeshuis. Met dank aan de 'vrienden van het Hoefke' in Bergen op Zoom.
Veel ballonnen komen nog van collega Helma, hollandse cadeaublikken van lieve buren en vrienden om uit te delen. Ook een beetje, dankzij de Postcodeloterij.

Al met al wordt het weer een spannende tijd, maar we hebben er erg veel zin in.
We zullen proberen om weer het e.e.a. op de site te schrijven of we laten wat weten via Facebook.

Hakuna matata
Tot snel

Recente Reisverslagen:

19 November 2014

Afscheid, en nog eens afscheid

17 November 2014

Mobile clinic en Moshi

11 November 2014

Bijzondere ontmoetingen

08 November 2014

Ziekenhuisperikelen

04 November 2014

Drukke dagen
Sjef en Annelies

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 9801

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 20 November 2014

Terug naar Same

09 December 2007 - 07 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: