Afscheid, en nog eens afscheid - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Afscheid, en nog eens afscheid - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Afscheid, en nog eens afscheid

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

19 November 2014 | Tanzania, Same

Zondag, op pad met father Kimwe. We gaan naar Mwembe. Het is weer een mooie tocht. Een van de little sisters gaat mee en een chauffeur van de diocese, die eigenlijk in Mwembe woont. Na een half uurtje rijden komen we aan in Vudee chini. Een klein gebouw doet dienst als kerk. Ca. 8 kerkbanken, is alles wat er is. Dan is de kerk ook vol. Het schijnt dat in dit dorp meer andere godsdiensten praktizerend zijn.
Iedereen is erg aardig en er worden veel handen geschud. Veel gezongen en muziek gemaakt. Zoals altijd weer indrukwekkend. Na de dienst worden we uitgenodigd in het huis achter de kerk, waar een chai asubuhi (ontbijt) klaarstaat. Nou, gebraden kip, soep en sambusa's, noem ik geen ontbijt, maar het is lekker. Onze magen zijn snel gevuld(we hadden thuis ook al uitgebreid ontbeten), en dan staat father Kimwe al snel op. Hij wil weg. Wij denken snel naar huis, maar nee........we rijden naar een ander dorp Mwembe, waar een grotere kerk staat en waar heel veel mensen buiten staan te wachten. Gaan we nog een keer naar de mis vandaag? Tja....hier hadden we niet op gerekend en we vinden dat we de laatste weken wel erg katholiek bezig zijn geweest. We kunnen er echter niet onderuit, dus maar weer heel veel handen schudden, breeduit lachen en gaan zitten.
Een duidelijk luxere kerk dan de vorige, en ook de mensen hier, hebben het wat beter dan in het vorige dorp.
Na de dienst is er nog een fundraising voor de kerk. Mensen komen allemaal zingend de kerk opnieuw binnen, om geld te schenken voor de bouw van de pastorie en onderhoud van de kerk. Daarbij wordt hardop vermeld, welk bedrag dat iedereen schenkt!!!!!
Daarna nog openbare verkoop van geschonken eieren en witte kool, om zo veel mogelijk geld op te halen. We bieden mee, en kopen dus een hele dure witte kool, die we meteen aan father Kimwe schenken, want wat moeten wij hier met een witte kool?
Hierna worden wij apart genomen naar een kamer, en wat staat daar klaar? Een volle tafel eten. Pfffff........we zitten nog vol van anderhalf uur geleden. Maar ja, je kunt dat niet afslaan, dus maar weer eten.
Om 13.00u terug, denken we, er stappen regelmatig mensen in en gaan dan nog even langs een zieke patient. De juiste weg moet worden opgezocht, en met de grote 4wheeldrive van father Kimwe door de smalle straatjes, vinden we uiteindelijk het huis. Zo zie je maar weer, wij hoeven ons hier niet te vervelen, maar voorlopig hoeven we van onszelf echt niet meer naar de kerk. Maar eerlijk is eerlijk, daardoor hebben we wel heel veel kunnen zien en lieve mensen kunnen ontmoeten.

Er zijn amerikaanse gasten op de diocese gekomen. Zij willen graag exercisen, dus wandelen we 's middags wat af, met thee bij 'the Parrot' en bier bij Chikira.

Nog een paar dagen werken in het ziekenhuis.
Er zijn nog wat zaken af te ronden.
Sjef steekt veel tijd in afspraken met dr. Kyungu, DED, Josephat en father Deo. Het wil maar niet lukken om iedereen bij elkaar te krijgen. De afspraken liggen er wel, maar er is altijd wel iemand die niet komt opdagen. Zelfs de laatste dag.....................TIA, zullen we maar denken, maar frustrerend is het wel.
Vanmiddag om 17.00u nog een laatste 'meeting' met dr. Mlay en Bulili. En nu maar hopen dat zij wel aanwezig zijn.

Ondertussen wordt er veel afscheid genomen, etentje bij Bwambo thuis, etentje bij the little sisters, en vanavond kondigde de bisschop ons afscheidsmaal aan, met 'a little after dinner'.
We zullen zien, en we hebben vast een paar flessen wijn in voorraad.
N.B.
Eén foto van sister Agnes, die trots haar diploma laat zien. Voor de 'niet ingewijden': zij heeft mogen studeren met behulp van onze organisatie.

Donderdagmiddag rijden we met Norbert naar Kili airport, en nemen we afscheid van hem met een etentje in Moshi.
Vrijdagmorgen weer terug in ons landje. Ook weer tof

• 19 November 2014 - 10:07

Marjan En Peter:

Ha luitjes,
    Klinkt goed zo: Beiden al goed 'aangekomen' van de kerkmaaltijden? ;-)
    Geniet van de laatste dagen.
    Tot snel in NL

• 19 November 2014 - 12:01

Jos:

Ik zie al een taakje voor de volgende keer... die patiëntdossiers dat kan zo echt niet :)

Smakelijk eten voor de komende uren en dan tot snel!
    Doei! Groetjes van ons allemaal!

• 19 November 2014 - 12:15

Guus:

Sjef, Annelies,
    Goed dat je toch een katholieke opvoeding hebt gehad.
    Ik wens jullie een goede reis en Sjef tot zaterdagavond????

Verslag uit: Tanzania, Same

Terug naar Same

Hallo allemaal,

Na onze eerste reis 7 jaar geleden, zijn wij al verschillende keren teruggeweest in Tanzania.
Iedere keer bezoeken we ook Same en het district hospital. Bij elk bezoek is het alsof je niet bent weggeweest.
Het begon daarom weer te kriebelen om voor langere tijd te gaan, en in oktober reizen we weer naar Tanzania om te werken in het Same district hospital .
Sjef vertrekt 8 oktober en Annelies volgt een paar weken later.
Eind november komen we dan samen weer terug naar Nederland.
We verblijven weer op de diocese

Voorbereidingen zijn weer in volle gang. Er moet toch altijd meer geregeld worden dan je denkt.
Malariatabletten, Deet en onze uniformen liggen al klaar..
Gelukkig gelden al onze inentingen nog, dus daar komen we goed vanaf.

Vluchtgegevens Sjef
KL0569 Amsterdam-Kilimanjaro 8 oktober 10.10u
Tanzaniaans telefoonnummer 00255786345894 of 00255685651753 (als het simkaartje nog geldig is)

Ondertussen hebben we ook al heel wat sponsorgeld bij elkaar.
Waar we dit aan uitgeven, dat beslissen we in Same.
Het kan ook zijn dat we een donatie doen aan het weeshuis met gehandicapte kinderen.( Mother Kevin Hope Centre)
We laten dit in ieder geval weten op onze site, zodat jullie weten waar jullie geld naar toe gaat.
Behalve geld, hebben we veel leuke kinderkleding gekregen voor het weeshuis. Met dank aan de 'vrienden van het Hoefke' in Bergen op Zoom.
Veel ballonnen komen nog van collega Helma, hollandse cadeaublikken van lieve buren en vrienden om uit te delen. Ook een beetje, dankzij de Postcodeloterij.

Al met al wordt het weer een spannende tijd, maar we hebben er erg veel zin in.
We zullen proberen om weer het e.e.a. op de site te schrijven of we laten wat weten via Facebook.

Hakuna matata
Tot snel