Nationale feestdag (Nyerere-day) - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu Nationale feestdag (Nyerere-day) - Reisverslag uit Same, Tanzania van Sjef en Annelies Laat - WaarBenJij.nu

Nationale feestdag (Nyerere-day)

Blijf op de hoogte en volg Sjef en Annelies

14 Oktober 2014 | Tanzania, Same

Nyerere-day

Vandaag is het in Tanzania een nationale feestdag: Nyerere-day. Een speciale dag om de grote man van Tanzania te eren. Alle openbare gebouwen zijn gesloten, dus ook het ziekenhuis. Na het ontbijt eerst even een wasje gedaan en wat geruimd op mijn kamer en dan loop ik naar het centrum van het dorp. Ben benieuwd wat er aan festiviteiten zijn georganiseerd, maar daar aangekomen merk ik helemaal niets van deze verering van een groot man. Ik loop wat rond, doe nog maar eens een poging om geld te pinnen (wat nog steeds niet lukt hier) en drink op een terrrasje een cola. Het leven lijkt hier gewoon door te gaan zoals elke dag. Rustig drinkend uit mijn flesje is het goed toeven hier in de schaduw. Het is dan wel half bewolkt maar toch broeierig warm. Naar wat ik gehoord heb zal het korte regenseizoen zo gaan beginnen. Het heeft al wel enkele keren kort wat geregend maar dat was te verwaarlozen. Ben benieuwd wat de komende periode ons dan zal brengen.
Als ik mijn drankje op heb en inmiddels genoeg van het dorpsleven heb gezien wandel ik weer rustig terug. Dat moet wel want het is inmiddels zo benauwd dat je niet in staat bent tot grotere inspanningen. Bij het ziekenhuis wandel ik nog even naar binnen. Het is er stiller dan normaal hoewel er toch een soort poli schijnt te draaien. Ik loop langs verscheidene afdelingen maar zie enkel ll-verpleegkundigen of een verpleegkundige die ik niet ken. Als ik boven aankom zie ik de verschillende nieuwbouwprojecten staan. Dit ziet er goed uit. Ik maak een paar foto's en loop langzaam terug naar beneden. Ik kom langs de mannenafdeling en herinner me dat deze afdeling net gerenoveerd was toen ik hier de eerste keer kwam. Het verschil met nu is weer duidelijk zichtbaar: de verf is op veel plaatsen al afgebladderd en de deur hangt licht scheef in het kozijn. Jammer dat ze hier het woord onderhoud nog niet hebben uitgevonden. Terug op de diocese haal ik de was van de lijn (natuurlijk goed droog en wat hard geworden), opruimen en dan naar de lunchtafel. We zijn maar met z'n tweeën en gaan aan tafel want we hebben alletwee trek.
Na de lunch is het goed om even te rusten, dus pak ik mijn pc-tje en ga op mijn gemak dit verhaaltje schrijven. Heb dit even buiten geprobeerd maar het was zo warm dat ik nu maar even in onze ontvangstruimte van ons huisje ben gaan zitten. Zo dadelijk ga ik nog even wat voorbereidingen verrichten voor mijn gesprek met Dr. Mlay morgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Same

Terug naar Same

Hallo allemaal,

Na onze eerste reis 7 jaar geleden, zijn wij al verschillende keren teruggeweest in Tanzania.
Iedere keer bezoeken we ook Same en het district hospital. Bij elk bezoek is het alsof je niet bent weggeweest.
Het begon daarom weer te kriebelen om voor langere tijd te gaan, en in oktober reizen we weer naar Tanzania om te werken in het Same district hospital .
Sjef vertrekt 8 oktober en Annelies volgt een paar weken later.
Eind november komen we dan samen weer terug naar Nederland.
We verblijven weer op de diocese

Voorbereidingen zijn weer in volle gang. Er moet toch altijd meer geregeld worden dan je denkt.
Malariatabletten, Deet en onze uniformen liggen al klaar..
Gelukkig gelden al onze inentingen nog, dus daar komen we goed vanaf.

Vluchtgegevens Sjef
KL0569 Amsterdam-Kilimanjaro 8 oktober 10.10u
Tanzaniaans telefoonnummer 00255786345894 of 00255685651753 (als het simkaartje nog geldig is)

Ondertussen hebben we ook al heel wat sponsorgeld bij elkaar.
Waar we dit aan uitgeven, dat beslissen we in Same.
Het kan ook zijn dat we een donatie doen aan het weeshuis met gehandicapte kinderen.( Mother Kevin Hope Centre)
We laten dit in ieder geval weten op onze site, zodat jullie weten waar jullie geld naar toe gaat.
Behalve geld, hebben we veel leuke kinderkleding gekregen voor het weeshuis. Met dank aan de 'vrienden van het Hoefke' in Bergen op Zoom.
Veel ballonnen komen nog van collega Helma, hollandse cadeaublikken van lieve buren en vrienden om uit te delen. Ook een beetje, dankzij de Postcodeloterij.

Al met al wordt het weer een spannende tijd, maar we hebben er erg veel zin in.
We zullen proberen om weer het e.e.a. op de site te schrijven of we laten wat weten via Facebook.

Hakuna matata
Tot snel

Recente Reisverslagen:

19 November 2014

Afscheid, en nog eens afscheid

17 November 2014

Mobile clinic en Moshi

11 November 2014

Bijzondere ontmoetingen

08 November 2014

Ziekenhuisperikelen

04 November 2014

Drukke dagen
Sjef en Annelies

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 9793

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2014 - 20 November 2014

Terug naar Same

09 December 2007 - 07 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: